Vals licht (1993)

Regie: Theo van Gogh | 90 minuten | drama | Acteurs: Amanda Ooms, Ellik Bargai, Thom Hoffman, Tom Jansen, Marijke Veugelers, Cas Enklaar, Dik Boutkan

Simon wordt verliefd op zijn overbuurmeisje Lizzie. Maar een typische ”girl-next-door” is ze zeker niet: Lizzie is prostituee. Hoewel Simon voorheen genoegen nam met observeren door zijn verrekijker, besluit hij op een dag naar haar toe te gaan. Niet voor seks, maar om te praten. Al snel worden de twee smoorverliefd op elkaar.

Simon heeft geen problemen met haar werk en denkt dat ze het met zijn tweeën makkelijk kunnen redden. Helaas ligt het allemaal iets ingewikkelder. Leugens zijn dagelijkse kost voor Lizzie en ook met onbetrouwbare contacten uit haar verleden heeft ze nog niet gebroken. Simon is een jonge en naïeve student die ervan overtuigd is dat hij haar lot kan veranderen. In plaats daarvan raakt hij echter verstrikt in al haar leugens en creëert hij steeds meer afstand tussen hem en zijn nabije omgeving. Hij is namelijk zo verliefd op haar, dat het hem geen probleem lijkt om zijn nieuwe vlam aan zijn ouders en vrienden voor te stellen.

‘Vals licht’ is de zesde film van Theo van Gogh: een treurig liefdesverhaal, gebaseerd op de gelijknamige roman van Joost Zwagerman. Meer dan in de roman gaat het in deze film over leugens en ongevoeligheid, een onderwerp dat Theo van Gogh ook in zijn latere films niet snel opzij zal zetten. Ondanks het lichtzinnige thema, komt de film weinig modern over. Uiteraard moeten we daarbij niet vergeten dat we inmiddels twintig jaar verder zijn. Toentertijd was het waarschijnlijk nog een spannend en misschien zelfs aanstootgevend onderwerp, terwijl er nu nog maar weinig taboes overblijven in onze samenleving.

Topacteurs als Thom Hoffman weten ook in deze film een goede acteerprestatie neer te zetten, maar de minder bekende acteurs als Amanda Ooms en Ellik Bargai vallen helaas redelijk tegen. Een boeiend weetje over de laatste acteur, die de rol van Simon op zich nam, is dat hij in die tijd een affaire kreeg met de vrouw van Theo van Gogh, waardoor er een einde kwam aan het huwelijk tussen haar en de regisseur. In de film maakt Van Gogh hierop een ironische, maar wrange toespeling. In de scène op het station is een omroepbericht hoorbaar: “Wil de heer Bargai contact opnemen met mevrouw Van Gogh?’’ Stukje bij beetje en film per film komen we zo toch meer te weten over de eerst nog zo geheimzinnige Theo van Gogh.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 4 februari 1993