Vampires (2010)

Regie: Vincent Lannoo | 89 minuten | komedie, fantasie, horror | Acteurs: Carlo Ferrante, Vera van Dooren, Pierre Lognay, Fleur Lise Heuet, Julien Doré, Selma Alaoui, Paul Ahmarani, Thomas Coumans, Alexandra Kamp-Groeneveld, Batiste Sornin

Halverwege ‘Vampires’ – hulde als je al zover bent gekomen – dringt de vraag zich op of het enige doel van regisseur Vincent Lannoo is om zijn film tot een cultklassieker te laten uitgroeien. Zo goedkoop is de setting en de belichting, zo nep zijn de acteerprestaties, dat het brugklasniveau nooit wordt overschreden. Dit moet wel zijn bedoeld als heel erg camp en cult. Maar met zo’n tenenkrommende vertoning kun je je afvragen of het dat ook echt is.

Het uitgangspunt van ‘Vampires’ is echter nog alleraardigst. Het alledaagse leven van een Belgische vampierenfamilie wordt vastgelegd in een alledaagse (nep)documentaire, compleet met interviews waarin de familieleden uitgebreider ingaan op hun gewoonten. Gezellig ontbijten met warm bloed, op school op de juiste manier leren bijten (‘het hoofd 15 graden draaien’) en samen een nieuwe lijkkist uitzoeken (het werd een roze).

Niet alles is rozengeur en maneschijn. Dochter Grace wil liever weer mens worden en probeert daarom op diverse manieren zelfmoord te plegen en zoon Samson slaapt met de vrouw van de vampierenleider, ongeveer het enige taboe in vampierenland. Lannoo heeft goed gekeken naar “True Blood”, want alle vampierencodes komen langs.

Ook de documentairemakers zijn niet helemaal veilig. Twee crews voor hen zijn al opgepeuzeld en de vampieren moeten zich soms inhouden willen ze niet hetzelfde met de huidige filmploeg doen. Lannoo is duidelijk geïnspireerd door het illustere ‘C’est arrivé près de chez vous’ uit 1992 van zijn landgenoten Rémy Belvaux, André Bonzel en Benoît Poelvoorde. Oók nepdocumentaire, maar dan over de dagelijkse beslommeringen van een moordenaar en óók – vast niet toevallig – één van de grootste Belgische culthits ooit.

Maar waar ‘Chez Vous’ die status verkreeg omdat het kwalitatief een bijzondere en goede film was, probeert ‘Vampires’ het tegenovergestelde. De documentairestijl wordt verward met de camrecorder uit ‘Festen’, want de beeldkwaliteit is verschrikkelijk. De belichting is betreurenswaardig, zelfs tijdens de interviews is het beeld korrelig amateuristisch en tot overmaat van ramp zijn er zelfs tegenshots tijdens enkele scènes, alsof men even is vergeten dat dit met één camera niet kan.

In zo’n setting is het de acteurs nauwelijks aan te rekenen dat ze totaal ongeloofwaardig overkomen. Je ziet vooral mensen die proberen om niet te acteren. Ze vinden het maar wat leuk om vampierenclichés als ‘het stinkt hier naar mensen’ de lucht in te slingeren, maar grappig wordt het nooit.

Alles straalt een volstrekte bloedeloosheid uit die vooral niets heeft mogen kosten, maar waar kennelijk wel over na is gedacht. Dit is geen camp, geen cult, geen humor.

Gelukkig voor Lannoo zijn er altijd wel enkele vampierenfanaten waar de film een cultstatus kan verkrijgen.

Bart Boersma