Van God los (2003)

Regie: Pieter Kuijpers | 100 minuten | drama, misdaad | Acteurs: Egbert Jan Weeber, Tygo Gernandt, Angela Schijf, Frits Lambrechts, Huub Stapel, Mads Wittermans

Regisseur Pieter Kuijpers plaatste zich met zijn film ‘Van God los’ definitief in de kijker. Voor Nederlandse begrippen is de prent dan ook onhollands goed. De vaardige regie van Kuijpers maakt van ‘Van God los’ dan ook een film die zowel in commerciële als artistieke zin weet te overtuigen. De sfeer van de film is vergelijkbaar met klassieke maffiadrama’s van de Amerikaanse regisseur Martin Scorsese. Maar Kuijpers weet zijn prent een geheel eigen smoel te geven.

‘Van God los’ is geïnspireerd op de beruchte bende van Venlo. De criminele acties van deze groep zorgde voor een schok in heel Nederland. De brute moord op een ouder echtpaar was een van de vreselijkste misdrijven in de Nederlandse geschiedenis. Het verhaal van de film zal veel mensen dan ook wel enigszins bekend in de oren klinken. Kuijpers toont lef met de film door het verhaal in het perspectief van de bende te plaatsen.

Het is geen gemakkelijke taak om sympathie te kweken voor keiharde criminelen. Maar de regisseur weet deze valkuil behendig te ontwijken. Dat lukt Kuijpers met de fantastische casting van de hoofdrolspelers. Een hele generatie aanstormend Nederlands talent is voor ‘Van God Los’ aangetrokken. De rolbezetting is ontzettend goed ingevuld. Egbert Jan Weeber speelt Stan, een scholier die niet weet wat hij met zijn leven aan wil vangen. Weeber laat in de prent zien waarom hij in de Nederlandse filmwereld als aanstormend talent wordt beschouwd. De dilemma’s van zijn personage worden fantastisch vertolkt door Weeber. Vooral zijn lichaamstaal en emotionele uitbarstingen zijn een genot om te zien. Weeber krijgt goed tegenspel van medespelers Tygo Gernandt en Angela Schijf.

Met name Gernandt maakt indruk als de criminele Maikel. Gernandt vervalt niet in een karikaturale rol van harde bad guy, maar weet juist een zeer menselijke gangster neer te zetten. Gernandts versie van de gangster is een man van vlees en bloed, met zijn goede en slechte kanten. De chemie tussen Gernandt en Weeber is erg sterk. Je gelooft meteen dat de twee mannen ook buiten de set vrienden zijn. De rest van de cast is ook uitstekend. Angela Schijf heeft een mooie rol als de vriendin van Maikel. In eerste instantie weet ze niets van de criminele activiteiten van Maikel en Stan. Maar als ze ontdekt dat de jongens niet kijken op een moord meer of minder, beseft ze dat ze niet meer terug kan. Door haar relatie met Maikel is ze medeplichtig geworden. Schijf zet de radeloosheid van haar karakter erg geloofwaardig neer.

De rol van de junkie Sef verdient een speciale vermelding. Acteur Mads Wittermans speelt dit personage erg goed. De krachtige acteerprestaties zijn naast de sfeer de grootste troef van ‘Van God los’. Regisseur Kuijpers weet een perfecte balans te vinden tussen drama en misdaad. ‘Van God los’ kan zich moeiteloos scharen tussen de toppers van het misdaadgenre. Op internationaal niveau welteverstaan.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 24 april 2003