Van Gogh; een huis voor Vincent (2013)

Regie: Pim van Hoeve | 174 minuten | drama | Acteurs: Barry Atsma, Jeroen Krabbé, Anne Prakke, Betty Schuurman, Pippa Allen, Hanne Arendzen, Hubert Fermin, Kees Boot, Sandrine Laroche, Xander van Vledder, Jessica Zeylmaker, Britte Lagcher, Jochem van der Woude, Alain Stevens, Victoria Omelczuk, Ger Beukenkamp, Stephen Liebman

Vincent van Gogh is een van de allergrootste kunstenaars die ons land ooit heeft voortgebracht. Over de hele wereld kent men zijn naam. Gedurende zijn leven (1853-1890) was dat wel anders. Van Gogh was een onbegrepen ziel, constant op zoek naar erkenning. Een man die vaak met zichzelf in de knoop zat. Een geniale gek. In de vierdelige miniserie ‘Van Gogh: Een huis voor Vincent’ (2012) is te zien hoe Van Gogh (Barry Atsma) zijn strijd streed. Maar behalve dat we Vincent zijn stinkende best zien doen om zijn schilderijen te verkopen (hij zou er uiteindelijk slechts één verkopen tijdens zijn leven), zien we ook een andere Van Gogh – in 1959 – die van de schilderijen af wil. Deze Vincent Willem (Jeroen Krabbé) is de neef en enige erfgenaam van de schilder. Al zijn hele leven drukt zijn beroemde achternaam als een zware last op zijn schouders. Hij is dat nu zo zat dat hij probeert de schilderijen van zijn oom, die al die tijd op zijn zolder stof stonden te vangen, van de hand te doen. Met het geld wil hij zich inkopen in het prestigieuze project rond de eerste hogesnelheidstrein tussen Nederland en Frankrijk.

De verhalen tussen Vincent en zijn neef worden met elkaar verweven. We zien hoe Vincent worstelt tegen alle vooroordelen die hem in de weg staan. Zijn oom, bij wie hij als jonge jongen in de kunsthandel werkt, geeft geen cent voor zijn talenten. Volgens zijn moeder brengt hij alleen maar ongeluk. Zijn vader, die predikant is, ziet hem als de verloren zoon, maar zou hem best wat liefdevoller mogen behandelen. Een carrière als theoloog/lekenpredikant wordt al in de kiem gesmoord, zijn liefde voor de prostituee Sien (Jessica Zeylmaker) blijkt ook al geen lang leven beschoren. De enige die in Vincent lijkt te geloven is zijn broer Theo (Anne Prakke), die hem vanuit Parijs geld toestuurt. De correspondentie tussen beide broers vormt een rode draad in de miniserie en een houvast voor Vincent. Nadat zijn familie hem de rug heeft toegekeerd, probeert hij in Frankrijk voet aan de grond te krijgen als schilder. Maar keer op keer wordt hij afgewezen of teleurgesteld.

Zeker in de eerste twee delen wordt het boeiende verhaal van Vincent hinderlijk onderbroken door het ‘gedoe’ rond de hogesnelheidstrein van Vincent Willem. Het leidt af van waar het daadwerkelijk om lijkt te gaan. Aanvankelijk is de link tussen beide verhaallijnen ook nog eens ver te zoeken. Pas in het derde deel kruipen ze naar elkaar toe, waardoor de lijn rond Vincent Willem meer weet toe te voegen aan het geheel. Dat de eerste twee delen minder uit de verf komen ligt overigens niet aan het acteerwerk, want zowel Atsma als Krabbé zetten hun beste beentje voor. Ook Betty Schuurman als Vincent Willems echtgenote is prima op haar plaats. De andere personages krijgen helaas de ruimte niet om zich volledig te ontplooien en blijven daardoor eendimensionaal. Zelfs Theo, toch geen onbelangrijke pion in het verhaal, blijft een kleurloos figuur. Ook dit is, net als het gebrek aan focus in het verhaal, voornamelijk te wijten aan het script. Vooraf wordt aangegeven dat de scenarioschrijvers zich enige dichterlijke vrijheid hebben veroorloofd (zeker wat het verhaal van Vincent Willem betreft). Dat pakt met name in de laatste twee delen goed uit. De serie is verder een lust voor het oog, met hier en daar prachtige landschapspanorama’s die een schilderachtige sfeer scheppen. Een ambiance die zeker past bij een miniserie over Vincent van Gogh.

Inhoudelijk is ‘Van Gogh: Een huis voor Vincent’ misschien niet wat we ervan gehoopt hadden, dankzij degelijk acteerwerk van Atsma en Krabbé en het vakmanschap van de cameraman is deze door de EO geproduceerde miniserie best te pruimen.

‘Van Gogh; een huis voor Vincent’ verschijnt dinsdag 14 mei 2013 op DVD.