Vanquish (2021)

Recensie Vanquish CinemagazineRegie: George Gallo | 94 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Morgan Freeman, Ruby Rose, Patrick Muldoon, Nick Vallelonga, Julie Lott, Hannah Stocking, Joel Michaely, Miles Doleac, Paul Sampson, Richard Salvatore, Ele Bardha, Bill Luckett, Chris Mullinax, Nate Adams, Reg Rob, Juju Journey Brener, Dylan Flashner, Leonard Waldner, Yvan Gauthier, G. Tremain Merrell, Marty Wilson

Morgan Freeman is 84(!). De meeste senioren zouden het wat rustiger aan gaan doen en lekker luieren. Deze Afro-Amerikaan ziet dat echter niet zitten en gaat op hoge leeftijd nog steeds voor de camera staan. Net als zijn ledematen wordt zijn acteerwerk ook ietwat stram. Dat blijkt erg goed uit zijn aandeel in het overbodige ‘Vanquish’…

In ‘Vanquish’ draait het Damon (Freeman). Deze gepensioneerde politieman heeft een diabolisch plan. Hij wil zijn oud-collega’s erbij lappen en korte metten maken met de corruptie binnen het corps. Om dit voor elkaar te spelen, ontvoert hij de dochter van zijn verzorgster Victoria (Ruby Rose) en dwingt hij haar om een serie gevaarlijke opdrachten uit te voeren. Deze dame heeft blijkbaar nogal wat potentie om deze klus te klaren, want zij mag voor Damon aan de bak. Victoria moet vijf tassen ophalen. Deze accessoires zijn echter in bezit van dubieuze figuren. Dat wordt knokken!

Tja. ‘Vanquish’ is het perfecte voorbeeld van vorm boven inhoud. Regisseur George Gallo doet heel hard zijn best om zijn film zo fraai mogelijk te presenteren. Dat lukt hem best aardig, al is hij tegelijkertijd zijn grootste vijand. Sfeervolle beelden met fraaie kleuren worden in de montage kapotgesneden en versmolten met zinloze beelden van pratende hoofden. Een achtervolgingsscène met een motor die in eerste instantie vrij spannend is, wordt ineens onderbroken door een statisch beeld van een pratende Freeman. Hij geeft Victoria die op de motor zit instructies via een headset. Terwijl een auto achter de vluchtende Victoria aan scheurt, krijg je ineens het verveelde hoofd van Freeman te zien die rijinstructies geeft. Wat er opwindend is aan een oude man voor een scherm die ineens ‘Sla rechtsaf!’ en ‘Hier links’ zegt, wordt niet duidelijk.

Gallo heeft heel weinig te vertellen en niet veel tijd in een deugdelijk script gestoken. ‘Vanquish’ is een herhaling van zetten. De tijd die het kost om vijf tassen op te halen voelt als een eeuwigheid. Het helpt ook niet mee dat Rose geen al te beste indruk maakt en met veel moeite haar houterige dialogen uitspuwt. Freeman doet het niet veel beter. Vanwege het karige budget ogen de stunts nogal armoedig. Wat rest is een actiefilm die er soms mooi uitziet, maar meestal dodelijk saai en onbenullig is.

Waardering: 1.5

Digital download-release: 28 april 2021
VOD-release: 12 mei 2021