Varda par Agnès (2019)

Recensie Varda par Agnès CinemagazineRegie: Agnès Varda, Didier Rouget | 115 minuten | documentaire | Met: Agnès Varda, Sandrine Bonnaire, Hervé Chandès, Nurith Aviv, Esther Levesque

Het retrospectief ‘Varda par Agnès’ (2018) van de recent overleden Agnes Varda begint opmerkelijk genoeg pas echt interessant te worden als we het grootste deel van haar carrière achter de rug hebben. En dat wil wat zeggen, want Varda’s werkzame leven overspant een periode van zeventig jaar.

In 1948 begon ze op haar twintigste als fotograaf en maakte in 1954 de stap naar cinema met haar debuut ‘La pointe courte’ (1955). Een klassieker binnen wat later bekend zou worden als de Nouvelle Vague beweging. Tot begin jaren negentig maakte zij een aantal goed ontvangen speelfilms en een groot aantal documentaires. Haar laatste speelfilm ‘Les cent et une nuits de Simon Cinéma’ uit 1995, een nostalgische ode aan de cinema, volgestopt met een keur aan grote namen, flopte echter.

Varda was inmiddels 67 en een dergelijk prestigieus en relatief duur project verwachtte ze niet meer te zullen maken. Het betekende het einde van een periode in haar leven. Vijf jaar later echter zou ze zich met behulp van de digitale video technologie opnieuw uitvinden als visueel kunstenaar.

We zijn dan net over de helft van ‘Varda par Agnès’. Voor de behandeling van de laatste drieëntwintig jaar van haar leven ruimt ze evenveel tijd in. Niet dat haar eerdere werk minder interessant is, maar de speelfilms zijn inhoudelijk en stilistisch zo divers dat ze in dit overzicht wat verdwaald voorbij komen. Varda laat de losse anekdotes in hoog tempo elkaar opvolgen, sommigen met meer en minder aandacht. Soms kijkt ze met genegenheid terug, vooral wanneer ze herinneringen oproept aan haar man Jacques Demy en aan Jane Birkin.

Rondom de millenniumwisseling maakt Varda een doorstart met een documentaire over voedselscharrelaars en een schitterende installatie op basis van verschrompelende aardappelen. Nog een groot aantal werken zouden volgen, waaronder het geweldige ‘Visages Villages’ met straatkunstenaar JR, waarvoor ze een Oscarnominatie kreeg.

De verhalen zijn levendiger en meer lucide, alsof Varda er nu pas lol in krijgt. In dit laatste deel van ‘Varda par Agnès’, komt het speelse en scherpzinnige genie van Varda meer naar voren en voelen we ons als kijker eindelijk echt toegelaten in haar denkwereld.

Alberto Ciaccio

Waardering: 3

Bioscooprelease: 28 november 2019