Varg Veum: De doden hebben het goed – Varg Veum – De døde har det godt (2012)

Regie: Erik Richter Strand | 90 minuten | misdaad | Acteurs: Trond Espen Seim, Lene Nystrøm, Bjørn Floberg, Fumi Desalu-Vold, Jørgen Langhelle, Bintu Sakor, Freddy Steimler, Madeleine Barwén Trollvik

Dankzij het fenomeen Varg Veum staat de Noorse kustplaats Bergen op de kaart. Niet alleen vanwege het fenomenale uitzicht, maar ook vanwege de vele fictieve misdrijven die er plaatsvinden. In de donkere wereld van privédetective Varg Veum gebeurt er nogal wat in de zo ogenschijnlijk vreedzame stad. Ook in de film ‘De døde har det godt’ – of ‘De doden hebben het goed’ is het weer raak in good old’ Bergen.

Veum wordt opgeroepen om een moordzaak te onderzoeken. In de haven van Bergen is het lijk van een 17-jarig meisje gevonden. Elders in de stad is ingebroken in het hoofdkwartier van een organisatie voor sociaal welzijn. Veum en zijn vriendin Karin vermoedden dat er een verband is tussen de moord en de inbraak. Voordat het duo het doorheeft, bevindt het zich in een wespennest.

De films rond de charismatische Veum draaien om karakteruitdieping. Elke keer ontdek je meer over de persoonlijkheid en levenshouding van het hoofdpersonage. De Noorse acteur Trond Espen Seim is perfect gecast en zet de jongensachtige, licht cynische antiheld op respectvolle wijze neer. Seim krijgt goed tegenspel van Lene Nystrøm die Karin als een eigenwijze en pittige dame neerzet. Het samenspel van de twee is erg prettig om naar te kijken. Dit is geen Hollywoodkoppel, maar een normaal stel met inleefbare problemen. Het sterke spel van de cast is reden genoeg om deze misdaadthriller te bekijken. Fans van de reeks moeten deze episode sowieso niet missen, want de spanningsopbouw is erg sterk.

Het is knap dat het personage na talloze films en boeken nog steeds geen sporen van slijtage toont. Door telkens weer meer over het verleden van Veum prijs te geven, blijf je geboeid kijken. Privédetective Varg Veum is ontsproten uit het brein van de Noorse schrijver Gunnar Staalesen. Zijn eerste avontuur verscheen in 1977. In 2007 werd het romanfiguur naar het witte doek gebracht.  Slim, want de laatste jaren is de interesse in Scandinavische thrillers sterk gestegen. Met dank aan series als ‘The Killing’ en uiteraard ‘Millennium’. De populariteit van Veum stijgt gestaag en de boeken zijn inmiddels al in het Nederlands, Engels, Zweeds, Deens en Duits vertaald.

‘Varg Veum: De doden hebben het goed’ verschijnt dinsdag 29 mei 2012 op DVD (‘Varg Veum – Seizoen 2’).