Varg Veum: Het uur van de wolf – Varg Veum – I mørket er alle ulver grå (2011)

Regie: Alexander Eik | 90 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Trond Espen Seim, Lene Nystrøm, Bjørn Floberg, Jonathan Espolin, George Mendel, Ane Dahl Torp, Jon Øigarden

Privédetective Varg Veum is het geesteskind van de Noorse schrijver Gunnar Staalesen. Het personage dook voor het eerst op in 1977. In 2007 verscheen er voor het eerst een film rond de nukkige antiheld. Goede timing, want de laatste jaren is de interesse in Scandinavische thrillers sterk gestegen. Met dank aan series als ‘The Killing’ en uiteraard ‘Millennium’. De populariteit van Veum stijgt gestaag en de boeken zijn inmiddels al in het Nederlands, Engels, Zweeds, Deens en Duits vertaald.

Wat Veum zo interessant maakt, is dat hij zo verdomd menselijk is. Soms is hij niet te genieten, lomp, onhandig en dwars. Deze detective heeft ‘moodswings’ en dat maakt hem erg inleefbaar. Ook zijn cynische humor geeft hem een geheel eigen smoel. De Noorse acteur Trond Espen Seim heeft zich het personage geheel eigen gemaakt en het is dan ook een genot om naar hem te kijken. Eigenlijk is de jongensachtige Veum een volwassen puber die er van houdt om af en toe eens flink tegen schenen aan te schoppen.

In ‘Varg Veum: Het uur van de wolf’ wordt Veum wakker geschud door een explosie. Een wapenwinkel vlak buiten zijn geliefde stad Bergen is opgeblazen. De ontploffing heeft een aantal levens geëist en het is aan Veum om de dader(s) te pakken te krijgen. Hij kan op hulp rekenen van politieman Hamre. Dat de sterke arm der wet en de privédetective niet altijd even goed door één deur kunnen, maakt het er niet gemakkelijker op. Veum krijgt daarnaast een grote klap te verwerken als hij hoort dat een oude vriend van hem is vermoord. Er is een verband tussen de moord en de ontploffing. De antiheld raakt verzeild in een dodelijk spel tussen een internationale paramilitaire organisatie en een wapenfabrikant.

Wat opvalt aan deze film is dat er verrassend veel actie in zit. Je hebt Veum nog nooit zoveel in beweging gezien. Hoewel dat ten koste van de karakteruitdieping gaat, is dat op zich niet zo bezwaarlijk. Het spektakel is fraai in beeld gebracht en Espen Seim kan ook met snellere en meer dynamische scènes overweg. Naast de gelikte actiescènes heeft ‘Varg Veum: Het uur van de wolf’ ook een paar verrassende plotwendingen voor je in petto. De plot zit goed in elkaar en de sfeervolle soundtrack maakt het af. Deze meer actie georiënteerde film uit de ‘Varg Veum’ reeks is prima te pruimen.

Bioscooprelease: 7 juni 2012
DVD-release: 29 mei 2012