Varg Veum: Metgezellen van de dood – Varg Veum – Dødens drabanter (2011)

Regie: Stephan Apelgren | 90 minuten | misdaad | Acteurs: Trond Espen Seim, Lene Nystrøm, Bjørn Floberg, Line Verndal, Vegar Hoel, Sturla Alvsvåg, Dagny Backer Johnsen, Ingrid Jørgensen Dragland, Jon Bleiklie Devik, Helga Mjeldheim, Veronika Flotve Røssland, Sarah Svege

Privédetective Varg Veum is ontsprongen uit het brein van de Noorse schrijver Gunnar Staalesen. Zijn eerste avontuur verscheen in 1977. In 2007 werd het romanfiguur naar het witte doek gebracht.  Slim, want de laatste jaren is de interesse in Scandinavische thrillers sterk gestegen, met dank aan series als ‘The Killing’ en uiteraard ‘Millennium’. De populariteit van Veum stijgt gestaag en de boeken zijn inmiddels al in het Nederlands, Engels, Zweeds, Deens en Duits vertaald.

In tegenstelling tot superspeurders als Baantjer en Sherlock Holmes moet Veum het van zijn gezonde verstand hebben. En zijn geduld. De oplossing voor een moordmysterie komt niet uit de lucht vallen. Veum moet er hard voor werken, zomaar wat theorieën erop los laten (Holmes) of een borreltje drinken (Baantjer) zorgt er niet voor dat de zaak opgelost wordt. Veum is een mens en geen superheld. Hij worstelt met zijn verleden en is niet altijd gemakkelijk in de omgang. Die menselijkheid maakt hem zo inleefbaar. De Noorse acteur Trond Espen Seim zet het personage met veel plezier neer. Erg leuk om naar te kijken.

In ‘Dødens drabanter’ – of ‘Metgezellen van de dood’ in het Nederlands – krijgt Veum een lastige zaak voor de kiezen. Tiener Jan Egil wordt verdacht van moord. De 16-jarige jongen zou naar verluidt zijn pleegouders hebben omgebracht. Veum bijt zich in de zaak, maar wordt daardoor geconfronteerd met zijn eigen verleden. Als Veums ex-vriendin zich ermee gaat bemoeien, wordt de zaak er nóg ingewikkelder door.

Het interessante aan de films rond Veum is het gegeven dat het niet zozeer om de misdaden draait. Het gaat om mensen en de manier waarop ze met bepaalde situaties omgaan. In elke episode wordt een ander aspect van Veums karakter uitgewerkt. Het acteerwerk is erg sterk. Ook de sfeerzetting is goed getroffen. Het desolate Noorse landschap zorgt voor een weemoedige ambiance. Het melancholische gevoel dat deze serie oproept, maakt de films net wat intenser. De stemmige soundtrack maakt het af. ‘Metgezellen van de dood’ is opnieuw een spannend, intelligent en vermakelijk avontuur van deze norse detective.

‘Varg Veum: Metgezellen van de dood’ verschijnt dinsdag 29 mei 2012 op DVD (‘Varg Veum – Seizoen 2’)