Vengeance (2020)

Recensie Vengeance CinemagazineRegie: Richard John Taylor | 74 minuten | misdaad | Acteurs: Billy Murray, Leslie Grantham, Noel McAlley, Crissy Rock, Jayson Wheatley

Richard John Taylor is een veelfilmer. Kwantiteit is voor hem belangrijker dan kwaliteit. Tenminste als je zijn oeuvre ziet (en de daarbij behorende IMDB scores). De ronkende quote op de cover van ‘Vengeance’ geeft ook al aan wat je kunt verwachten: een kruising tussen ‘Harry Brown’ en ‘Death Wish’: een wraakfantasie met een oudere man in de hoofdrol dus.

In ‘Vengeance’ draait het om Eric Williams (Billy Murray). Deze man is al 27 jaar op de vlucht voor een moord die hij niet heeft gepleegd. Hij heeft geen zin om in de bak te zitten en probeert zich zoveel mogelijk gedeisd te houden. Wanneer zijn van hem vervreemde dochter wordt aangevallen in Londen en de politie het laat afweten, zweert Eric wraak. Hij besluit om de daders te traceren en hen te straffen. Omdat Eric op leeftijd is, vraagt hij zijn oude maten om hulp.

De vergelijking met ‘Death Wish’ en ‘Harry Brown’ is begrijpelijk. In beide films draait het om wraak en vertolkt een oudere man de hoofdrol. Dat geldt voor ‘Vengeance’ ook, maar deze film is nogal spaarzaam qua actie (lees: dat kost geld). Deze keuze resulteerde in een trage dramafilm waarin veel geouwehoerd wordt, maar waar eigenlijk bijster weinig gezegd wordt. Personages leggen uit wat ze doen of gedaan hebben. Ook is Eric een nogal vervelend personage. Deze krasse knar klaagt continu over ‘de jeugd’ en dist herinneringen op aan lang vervlogen tijden die beter waren. Volgens hem dan.

Naast een vervelende hoofdrolspeler moet je het doen met een cast vol amateurs. Het acteerwerk is erg stroef en de dialogen zijn ronduit zwak. Het slechte camerawerk (de camera schudt continu) maakt het er niet beter op. Er mankeert teveel aan ‘Vengeance’ om deze film als aanrader te kunnen bestempelen. Met een strakker verhaal, beter ontworpen personages en een eigen smoel had deze film nog wel wat kunnen worden. In de huidige vorm is dit het zoveelste wegwerpartikel van Taylor geworden. Een vulling van zijn filmografie, maar geen aanwinst voor de filmliefhebber. Jammer.

Waardering: 1

VOD-release: 16 juni 2021
DVD-release: 16 juni 2021