Verliefd op Ibiza (2013)

Regie: Johan Nijenhuis | 111 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Sanne Vogel, Jan Kooijman, Gigi Ravelli, Rick Engelkes, Marly van der Velden, Simone Kleinsma, Jim Bakkum, Lone van Roosendaal, Kim Feenstra, Willeke van Ammelrooy, Armin van Buuren, Jasper Gottlieb, Marius Gottlieb, David Lucieer

Op het zonovergoten eiland Ibiza volgen we in ‘Verliefd op Ibiza’ verschillende mensen die allemaal op zoek naar de liefde. Voetballer Kevin heeft een miljoenencontract in de wacht gesleept en wil samen met zijn mooie vriendin Elsa haar verjaardag vieren op het eiland. Maar dan ontmoet hij partyplanner Lizzy tot wie hij zich sterk voelt aangetrokken. Zanger Lex woont met twee van zijn dochters (Lizzy en Bibi) op Ibiza en is door zijn rock ‘n roll houding nooit een goede vader geweest. Wanneer zijn oudste dochter Zara op bezoek komt voor zijn verjaardag ontstaan er spanningen tussen de zussen en hun vader. De tweeling Dylan en Boyd zijn samen met hun vriend en manager Lars naar Ibiza gekomen om hun droom als dj waar te maken. Het zit ze behoorlijk tegen, totdat ze Armin van Buuren ontmoeten. Lars ontmoet ondertussen veertiger Irma die met haar buurvrouw Jacky op vakantie is. Irma hoopt op een rustige zonvakantie, maar dat zit er niet in met de knappe en jonge Lars die haar versiert. Op de avond van een grote show van Armin van Buuren komen alle verhaallijnen samen. Zal het voor iedereen goed aflopen?

‘Verliefd op Ibiza’ is de nieuwe film van regisseur Johan Nijenhuis, de man die ons ‘Costa!’, ‘Volle Maan’ en het verhaal van ‘Snowfever’ bracht. Ook ‘Verliefd op Ibiza’ past precies in dat rijtje. Veel bekende gezichten, een vakantiesfeertje, romantiek en soms wat humor. Maar ‘Verliefd op Ibiza’ is vooral een film voor alle leeftijden, die eigenlijk te fout is voor woorden maar door gebrek aan pretentie domweg vermakelijk is. Nijenhuis is commercieel en benut alle mogelijkheden om van zijn film een succes te maken. Dat doet hij helemaal niet gek. Ibiza wordt al jarenlang opgehemeld in de media en er zijn genoeg bekende Nederlanders die regelmatig bivakkeren op het party eiland. Dus wordt Ibiza volop gefilmd als de ultieme plek voor een feestvakantie. Nog veel slimmer was het om de beste dj in de wereld (Armin van Buuren) op te laten draven voor de filmmuziek en een klein rolletje. Met als gevolg dat de hele film een soort videoclip wordt die tegelijkertijd Ibiza als de muziek van Armin van Buuren promoot. Fout? Jazeker, maar het klopt bij een film die je als kijker zeker niet serieus moet nemen. Verwacht hier geen fantastisch acteerwerk en prachtige dialogen. ‘Verliefd op Ibiza’ is een zomerse film die vooral jongeren zal bekoren.

Waar de voorgaande films van Nijenhuis zich op een paar acteurs concentreerde is ‘Verliefd op Ibiza’ een ensemblefilm. Voor de duidelijkheid: de film is niet te vergelijken met bijvoorbeeld ‘Alles is liefde’. Daarvoor is het niveau een stuk lager. Er wordt geprobeerd naar het einde toe nog een beetje drama te verwerken in het verhaal. Maar dat is te geforceerd en in alle verhaallijnen wordt er ook veel te snel weer over dramatische wendingen heen gestapt. ‘Verliefd op Ibiza’ draait grotendeels om Kevin en Lizzy, gespeeld door Jan Kooijman en Sanne Vogel. Kooijman is eigenlijk alleen maar knap en bij Vogel vraag je je vaak af wat ze toch in de film te zoeken heeft. Normaliter is Vogel in veel betere producties te vinden dan dit. De rest van de cast die grotendeels uit “GTST” en “Spangas” komen acteert op de automatische piloot. Alleen model Kim Feenstra maakt er nog wat van door compleet over de top te gaan als golddigger Elsa. Op Rick Engelkes na, die af en toe tenenkrommend acteert, zijn “oudjes” Willeke van Ammelrooy, Lone van Roosendaal en Simone Kleinsma degene die met hun rollen de film nog een beetje flair geven. Maar hoewel Kleinsma een charmante vrouw is, blijft het volstrekt ongeloofwaardig dat een jonge hunk als Jim Bakkum ooit voor haar zou vallen.

‘Verliefd op Ibiza’ is zo simpel als de titel. Zon, zee, strand en een niets-aan-de-hand-verhaal. Neem het vooral niet serieus, maar zie het als een guilty pleasure die hier en daar stiekem vermakelijk is.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 31 januari 2013
VOD-release: 11 juni 2013