Veronica Guerin (2003)

Regie: Joel Schumacher | 92 minuten | drama, misdaad, biografie, thriller | Acteurs: Cate Blanchett, Ciáran Hinds, Brenda Fricker, Gerard McSorley, Don Wycherley, Barry Barnes, Simon O’Driscoll, Emmet Bergin, Charlotte Bradley, Mark Lambert, Garrett Keogh, Maria McDermottroe, Paudge Behan, Joe Hanley, David Murray

‘Veronica Guerin’ is geproduceerd door Jerry Bruckheimer (‘Bad Boys II (2003)’, ‘Armageddon’ (1998)). Voor veel filmliefhebbers zal dit misschien al een afknapper zijn. De beste man staat niet bekend om zijn subtiele en intelligente films. Met deze kleinere film bewijst hij dat hij naast pompeuze actiefilms ook met kleinere producties uit de voeten kan. Sterker nog, ‘Veronica Guerin’ is een mooie, gevoelige biopic over een bijzondere journaliste.

De film belicht de laatste twee jaar uit het leven van de Ierse journaliste Veronica Guerin. Guerin, gespeeld Cate Blanchett, is een jonge, ambitieuze journaliste die het schrijven van human-interest verhalen zat is. Haar collega’s nemen haar niet serieus, omdat ze geen journalistieke opleiding gehad heeft. Guerin is het zat, ze wil de misstanden in haar land aan de kaak stellen. Als ze op het spoor komt van rivaliserende drugsbendes, is ze vastbesloten. Ierland moet weten wat er in de straten gebeurd. Ondanks de bedreigingen die ze krijgt van lokale drugsbaronnen, blijft ze doorgaan met het schrijven van haar artikelen. Dit loopt enorm uit de hand. Veronica wordt vermoord.

Wat ‘Veronica Guerin’ onderscheidt van andere ‘waargebeurde verhalen’, is de ontzettend sterke vertolking van Veronica door Cate Blanchett. Dat Blanchett een enorm getalenteerde actrice is bewees ze al eerder met haar rol in ‘Elizabeth’ (1998). In deze film laat ze weer zien dat ze misschien wel de beste actrice van haar generatie is. Haar Veronica Guerin is een echt mens met goede en slechte eigenschappen. Haar doorzettingsvermogen hoort net zo goed bij haar als haar koppige ego. Haar gedrevenheid is te prijzen, maar haar eigenwijsheid die ook haar gezin in gevaar brengt, is dan weer een minder mooi kantje van haar karakter. Blanchett weet de kijker voldoende sympathie voor haar personage te laten kweken.

‘Veronica Guerin’ is een echte acteursfilm. De film neemt alle tijd om de karakters uit te diepen. Naast Cate Blanchett zijn het met name onbekende Ierse acteurs die meespelen, op Colin Farell na dan die in een piepklein rolletje even voorbij komt. De prestaties van de andere acteurs zijn goed, maar niet noemenswaardig, op Gerard McSorley en Ciáran Hinds na. McSorley speelt John Gilligan, een keiharde crimineel die huurmoordenaars inzet, als Guerin hem te lastig wordt. Gilligan is een vat buskruit dat op springen staat. De scène waarin Guerin hem confronteert met zijn misdaden is erg intens en zelf schokkend. Vanuit het niets slaat Gilligan door en slaat Guerin in elkaar. Dit komt zo onverwachts en laat daarom een enorme indruk achter. Ciáran Hinds overtuigt als de zichzelf overschatte crimineel John Traynor. Hij laat zich paaien door Guerin en verliest uit het oog hoeveel belastende informatie ze heeft verzameld tegenover de bendes. Als hij dat beseft probeert hij Guerin zelfs nog te beschermen.

‘Veronica Guerin’ is een mooie film die een redelijk waarheidsgetrouw beeld geeft van de Ierse journaliste. De bekende Hollywood-clichés zijn bijna allemaal weggelaten. Op het einde van de film weet de regisseur zich niet meer te beheersen en wordt het door het gebruik van de muziek wel iets te sentimenteel. Dat is het enige kritiekpuntje op een verder prima film.

Bioscooprelease: 11 september 2003