VFW – Veterans of Foreign Wars (2019)

Regie: Joe Begos | 92 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Stephen Lang, William Sadler, Fred Williamson, Martin Kove, David Patrick Kelly, George Wendt, Tom Williamson, Sierra McCormick, Travis Hammer, Dora Madison, Josh Ethier, Graham Skipper, Linnea Wilson, Jesse Kove, Brandon Potter

Als je van ‘The Expendables’ houdt, dan is ‘VFW Veterans of Foreign Wars’ wellicht ook je ding. Alhoewel, het zijn niet meteen de bekendste actiehelden waar je aan denkt, want regisseur Joe Begos trommelde andere oudgedienden op voor zijn horror/actie-film.

Wat te denken van Stephen Lang (‘Avatar’ en ‘Don’t Breathe’), William Sadler (‘The Shawshank Redemption’), George Wendt (Norm uit “Cheers”), David Patrick Kelly (“Twin Peaks” en ‘Last Man Standing’) en ‘Hammer’ Fred Williamson (‘From Dusk Till Dawn’)?
Krasse knarren, veteranen uit oorlogen in den vreemde (Korea, Vietnam), die in hun favoriete bar ineens bezoek krijgen van een tienermeid genaamd Lizard (Elizabeth, Sierra McCormick). Zij heeft de drugsvoorraad van Boz (Travis Hammer van ‘Godless’ en ‘Ray Donovan’), een gestoorde drugsdealer, gestolen en deze rust niet voordat hij dit ‘goud’ weer in handen heeft.

De oudere jongeren worden gedwongen hun fort te beschermen tegen een horde zielloze punkmutanten, allemaal onder invloed van de nieuwe drug hype. De oudjes worden bijgestaan door Afghanistan-jonkieveteraan Shaun (Tom Williamson). Met alles wat maar beschikbaar is fabriceren ze nieuw wapenarsenaal. Van hockeystick tot vlaggenstok en van zelfgemaakte granaten tot machetes.

‘VFW’ is een knipoog naar de grindhouse en de B-films uit de jaren 80. Slechts door neonlicht verlichte scènes, korrelig beeld en de standaard oneliners van veteranen onderling. Pelotonleider/bareigenaar Fred (Lang) en zijn warbuddies Walter (Sadler), Lou (Martin Kove), Abe (Willamson), Doug (Kelley) en Zee (Wendt) voeren een laatste strijd, gevuld met bloed, gore, rondvliegende ledematen en kameraadschap.

De veteranen weigeren zich gewonnen te geven, zelfs wanneer er doden vallen. Dit maakt wel dat het échte vieren van Fred’s verjaardag, er stond een bezoekje aan een ‘titty bar’ gepland, in het water dreigt te vallen…

In ‘VFW’ zijn de leukste teksten weggelegd voor David Patrick Kelley en William Sadler. Ook Lang kwijt zich uitstekend van zijn taak. Het is natuurlijk een rechttoe rechtaan-verhaaltje, maar toch charmant genoeg gedaan om niet te vervelen. Sommige acties sporen niet helemaal met het ‘gore’-aspect van de film en een kniesoor zal zich meer dingen afvragen, maar daar is het allemaal niet om te doen. Het is ouwe jongens krentenbrood, rivaliteit, geldingsdrang en eergevoel. Last Man Standing serves a last round of alcohol. Jammer dat Begos bezuinigde op licht, want in veel scènes is de actie slecht te volgen. Toch een bijna voldoende voor ‘VFW’ vanwege de John Carpenter-stijl (‘Assault on Precinct 13’ en ‘Escape from New York/L.A.’).

Ruud Stift

DVD- en blu-ray-release: 19 november 2020