V/H/S (2012)

Regie: Matt Bettinelli-Olpin, David Bruckner, Tyler Gillett, Justin Martinez, Glenn McQuaid, Joe Swanberg, Chad Villella, Ti West, Adam Wingard, Radio Silence | 112 minuten | horror | Acteurs: Calvin Reeder, Lane Hughes, Adam Wingard, Hannah Fierman, Mike Donlan, Jas Sams, Joe Swanberg, Sophia Takal, Kate Lyn Sheil, Drew Moerlein, Jason Yachanin, Helen Rogers, Chad Villella

‘V/H/S’ is genretechnisch een zogenaamde found-footage-film. Het uitgangspunt van de prent is duidelijk: een groepje boeven wordt door een onbekende opdrachtgever ingehuurd voor een inbraak. De plaats van handeling is een vervallen huis in een troosteloos niemandsland. Doel van de opdracht is het vinden en stelen van een oude videoband. In de verlaten woning treffen de inbrekers naast een hoop rommel ook een lijk en een behoorlijk omvangrijke collectie oude videobanden aan. Bij nader inzien bevatten de banden echter gruwelijke taferelen die het voorstellingsvermogen van de inbrekers ver te boven gaan…

De vertoning van ‘V/H/S’ op het Sundance Film Festival 2012 bracht nogal wat heftige reacties teweeg bij enkele bezoekers van het evenement. Een vrouw viel flauw, een mannelijke kijker kreeg zelfs een lichte toeval en zijn vriendin braakte de zaal onder. Hoewel het aannemelijk is dat de bovengenoemde personen geen reguliere afnemers van zware horrorfilms zijn, zeggen de incidenten wel wat over het behoorlijk oncompromisloze karakter van ‘V/H/S’. De makers (verschillende regisseurs tekenden voor diverse segmenten) zijn weinig terughoudend als het aankomt op het tonen van de gruwelen die zich in deze prent afspelen. Doorgesneden kelen, opengehaalde buiken en uitpuilende darmen zijn bijvoorbeeld weinig smakelijke taferelen die de kijker voorgeschoteld krijgt. Toch vallen de gruwelen voor de doorgewinterde horrorfanaat allemaal nog wel mee. De heftigere scènes zijn aardig gedoseerd (waardoor de gore zelden overdadig of geforceerd overkomt), terwijl de schokkerige homevideokwaliteit van de beelden voldoende ruimte laat voor suggestie.

Het verder niet bijster interessante verhaallijntje rondom de inbrekers dient eigenlijk vooral als het cement tussen de vijf afzonderlijke verhalen die in iets minder dan twee uur tijd worden verteld. Aangezien de afzonderlijke minifilms allemaal een geheel eigen thematische insteek hebben en door verschillende regisseurs zijn gemaakt, wisselt de kwaliteit soms een beetje. Het openingsverhaal ‘Amateur Night’, waarin een avondje stappen voor een groepje vrienden een even bizarre als gruwelijke wending neemt, is bijvoorbeeld een klein juweeltje. Juist door de wiebelige beelden en het gebruik van gadgets en minicamera’s is dit stukje filmkunst een mooie combinatie van gruwelijkheid, suggestie en het meer plastisch getinte griezelwerk. Het einde van dit werkje is ingenieus, gewaagd gefilmd en zeer origineel. Het sluitstuk ‘10/31/98’ is een fraai staaltje hallucinatorische spookhuishorror, terwijl de korte films ‘Second Honeymoon’ en ‘The Sick Thing That Happened to Emily When She Was Younger’ spanning, onderhuidse dreiging en karakterontwikkeling koppelen aan verrassende ontknopingen. Alleen het wat warrige ‘Tuesday the 17th’ valt een beetje uit de toon. Hier werkt het gebruik van wiebelende beelden en storingen juist averechts. Bovendien is het een verhaal dat qua originaliteit geen hoge ogen gooit en (te) nadrukkelijk leentjebuur speelt bij onder meer ‘The Blair Witch Project’ en ‘Friday the 13th’.

Maar door de bank genomen is ‘V/H/S’ gewoon een kundig in elkaar gedraaide horrorfilm die best wel iets toevoegt aan het genre. Het format van de korte film wordt over het algemeen uitstekend benut en heeft hier een paar spannende en verrassende verhalen met goed uitgewerkte personages voortgebracht. Chapeau dus.

Frank Heinen

DVD- en blu-ray-release: 31 januari 2013