Victor Frankenstein (2015)

Regie: Paul McGuigan | 105 minuten | drama, horror, science fiction, thriller | Acteurs: James McAvoy, Daniel Radcliffe, Jessica Brown Findlay, Bronson Webb, Daniel Mays, Spencer Wilding, Robin Pearce, Andrew Scott, Callum Turner, Di Botcher, Eve Ponsonby, Will Keen, Louise Brealey, Nicola Sloane, Freddie Fox, Charles Dance, Alistair Petrie, Neil Bell, Mark Gatiss, Guillaume Delaunay

Het verhaal van Frankenstein is al zo vaak verfilmd, dat je er een dikke drie maanden voor uit zou moeten trekken om ze allemaal te zien (uitgaande van één film per dag). Is er dan nog wel behoefte aan nóg een versie? Het antwoord op die vraag hangt eigenlijk af van de mate waarin je trouw bent aan het originele verhaal van Mary Shelley. ‘Victor Frankenstein’ begint dan wel met de tekst ‘You know this story’, maar dat klopt niet helemaal. Er is hier naar hartelust aan Mary Shelly’s oorspronkelijke verhaal gesleuteld, maar dat hoeft geen belemmering te zijn voor het kijkplezier.

De titel is echter wel wat misleidend, want niet de geniale wetenschapper, maar diens minstens zo intelligente assistent Igor staat eigenlijk centraal. Igor is bij aanvang van de film nog een naamloze circusartiest, die gebocheld door het leven gaat en in stilte smacht naar trapeze-artieste Lorelei. Wanneer zij bij een optreden ten val komt, verraadt hij zijn ware talent; met een simpel lijkende handeling redt hij haar leven. De jongen is namelijk autodidact en heeft zichzelf anatomie en geneeskunde geleerd. De jonge wetenschapsstudent Victor Frankenstein is getuige van het incident en raakt zo geïntrigeerd door de gebochelde clown, dat hij hem bevrijdt uit zijn kooi en hem onder zijn hoede neemt.

De jongen, die nog nooit buiten het circus is geweest, past zich merkwaardig snel aan. Niet alleen helpt Victor hem van zijn misvormdheid af, ook zorgt hij ervoor dat hij er wat representatiever uitziet. Maar Frankensteins ware motivatie is natuurlijk dat hij Igors gave wil gebruiken voor zijn eigen project: het tot leven wekken van uit lichaamsdelen van overleden dieren opgebouwd wezen.

‘Victor Frankenstein’ ziet er gelikt uit. De setting in Victoriaanse tijd doet het verhaal veel goed. Ondanks dat je de uitkomst van het verhaal wel enigszins kan voorspellen, zijn er toch enkele spannende momenten. Daniel Radcliffe is een prima Igor, maar de show wordt gestolen door James McAvoy, die meer dan overtuigt in zijn toch al goed geschreven rol. Alles in zijn lichaamshouding en blik spreekt geniale gekte en waanzin en dat is fascinerend om te zien. De enige acteur die in de buurt komt van die intensiteit in deze film is Andrew Scott (Moriarty uit de serie “Sherlock”) als inspecteur Turpin, dus de scènes waarin de twee tegenover elkaar staan zijn beslist om te smullen. Sowieso heeft ‘Victor Frankenstein’ met de strijd tussen die twee heren een sterk thema te pakken: wetenschap versus religie. Dat is natuurlijk ook de kern van ‘Frankenstein’.

Wat minder goed uit de verf komt de opbloeiende romance tussen Igor en Lorelei, maar gelukkig gaat daar niet al te veel tijd aan verloren. Ook is de subplot rondom Finnegan, die in Frankenstein zijn weg naar werelddominantie ziet overbodig. Maar dat neemt niet weg dat ‘Victor Frankenstein’ een vermakelijke film is, die beter is dan vele van de andere Frankenstein-titels die door Mary Shelley geïnspireerd zijn.

‘Victor Frankenstein’ verschijnt woensdag 19 oktober 2016 op DVD en is vanaf maandag 27 juni 2016 beschikbaar als Digital HD.