Villa Captive (2011)

Regie: Emmanuel Silvestre | 82 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Liza Del Sierra, Dario Lado, Shalim Ortiz, David Perez-Ribada, Derek Evans, John Corby, Ashley Price, Patricia Rosales, Xavier Tchili

Als een film breed uitpakt met de aanprijzing “…In de hoofdrol de bekende Franse pornoactrice Liza Del Sierra die hier onder haar echte naam Emillie Delauney haar mainstream-debuut maakt…” dan weet je dat je niet al te veel moet verwachten op het gebied van acteerwerk. Zo’n tekst schept andere verwachtingen. Hoe pornografisch is deze rape-revenge film nu eigenlijk?

In ‘Villa Captive’ draait het om Lucy Lust. Deze Franse pornoactrice is in Amerika bezig om wat geld binnen te harken en daarna met pensioen te gaan. Haar manager ziet dat niet zitten en wil haar aan het werk houden, maar Lust is onvermurwbaar. Ze stopt. Punt. De vrouw besluit van haar verblijf in Amerika te genieten en neemt het ervan in een luxe villa. Helaas is een criminele bende ook in haar geïnteresseerd en wordt Lust gevangen genomen. Haar 17-jarige buurjongen schiet haar te hulp.

Om de vraag uit de eerste alinea te beantwoorden: ‘Villa Captive’ is absoluut niet pornografisch. Op een paar topless shots na, is de film behoorlijk braaf. Ook op het gebied van geweld valt het mee. Er zitten wel een paar ranzige scènes in, maar die komen behoorlijk tam over als je ze vergelijkt met andere low budget horrorfilms. Het acteerwerk is niet erg sterk, maar in vergelijking met andere genrefilms helemaal zo slecht nog niet. Delauney is vrij aardig en slaat zeker geen modderfiguur.

‘Villa Captive’ is echter geen hoogvlieger in het genre. Wat de film mist, is een aansprekend personage. Niemand is echt sympathiek en inleefbaar. Lust is arrogant en onvriendelijk. De criminelen zijn egoïstische macho’s en Lusts buurjongen lijkt erg vriendelijk, maar als hij tot het uiterste gedreven wordt, veranderd hij ineens in een sadistisch monster. Die karakterontwikkeling komt nogal uit de lucht vallen. Daarnaast mag er ook een geestelijk achtergesteld neefje op komen draven (sinds de iconische genrefilm ‘I Spit on Your Grave’ schijnbaar een verplicht personage) dat ook al snel op de zenuwen werkt.

Een film zonder aansprekende personages gaat al snel vervelen. Als het je niet kan boeien wat er met de personages gebeurt, blijft er niet veel over. Een goede horrorfilm vangt dat op met een coole schurk en sadistische griezelscènes, maar dat heeft ‘Villa Captive’ dus niet. Deze film komt erg traag op gang en eindigt daarnaast teleurstellend en abrupt. Weinig gore, bloot en spanning breken deze film op. Zonde.