Vind die domme trut en gooi haar in de rivier (2017)

Recensie Vind die domme trut en gooi haar in de rivier CinemagazineRegie: Ben Brand | 87 minuten | drama | Acteurs: Nino den Brave, Senna Fokke, Wim Opbrouck, Koen Kreule, Mirre Licht, Yassine Kji, Dioni Jurado, Daniel Omosebi, Marieke van der Meulen, Lieselot van Honschoten, Caitlin van Ankeren, Kylie Blokland, Matthijs van der Linden, Jenisha Kerk, Mikki Scheper, Kaj Bisschop, Juul Wijdekop, Adnane Aseban, Freedom K. Tarley, Jasper Ahmadian Yazdi, Alexander Mahrez Mrouki, Steef Cuijpers, Jeroen Phaff, Henk Delaere, LeonidVlassov, Loes Schnepper, Chante Esajas, Laura Branderhorst, Floris Beijersbergen, Michel Krot

‘Vind die domme trut en gooi haar in de rivier’ gaat over het gezin van Wim (Wim Opbrouck), die samen met zijn vijftienjarige zoon Remco (Nino den Brave) en veertienjarige dochter Lizzy (Senna Fokke) de eindjes aan elkaar probeert te knopen. Naast zijn reguliere baan, het ontruimen van bejaardenwoningen, heeft Wim een illegale puppyhandel, waarbij hij de hulp van zijn twee kinderen goed kan gebruiken. De paspoorten worden vervalst en de uit Oost-Europa afkomstige pups worden op marktplaats gezet. Vraagprijzen van 1250 euro zijn heel gewoon. Remco en Lizzy zijn verantwoordelijk voor het dumpen van de zieke pups. Tijdens één van die klussen (waarbij kop of munt bepaalt wie het vuile werk mag opknappen) filmt Remco zijn zus terwijl ze de pups in het water slingert.

Ondertussen doet Lizzy auditie voor een talentenjacht, ze wil graag een beroemde zangeres worden. Ook Remco wil graag wat meer in de schijnwerpers. Bij zijn vrienden wordt hij gezien als een loser en door een opmerking van één van hen over een populair YouTube-account komt hij op het idee om de video die hij van Lizzy maakte op zijn YouTube-kanaal te zetten. Aanvankelijk levert dat bijna geen views op, maar wanneer Remco de video aanmeldt bij Reddit, gaat het ineens hard. Trots laat hij het filmpje aan zijn vrienden zien, maar die geloven nauwelijks dat Remco de filmer is. Remco raakt in paniek wanneer blijkt dat er doodsbedreigingen aan het adres van zijn zus worden gedaan – ondanks dat haar identiteit nog niet is vastgesteld. Er ontstaat een online heksenjacht en elke scène waarin Lizzy en Wim nog van niets lijken te weten stijgt de spanning. Maar natuurlijk komt de aap uiteindelijk uit de mouw en binnen een mum van tijd escaleert de hele boel.

‘Vind die domme trut en gooi haar in de rivier’ is een beklemmende film over een stel pubers die eigenlijk niets anders doen dan wat ‘gewone’ pubers doen – afgezien van de gruwelijke puppymoorden dan – en wat de verschrikkelijke consequenties daar van zijn. Er zijn talloze voorbeelden in het echte leven van tieners die iets delen op internet en daar de gevolgen niet van kunnen inschatten. Maar net als in bijvoorbeeld ‘Nerve’ (2016) gaat ‘Vind die domme trut en gooi haar in de rivier’ ook over hoe we daar als internetconsument mee om gaan. Regisseur Ben Brand, die samen met Ilse Ott het scenario voor deze sterke Telefilm schreef, legt precies de vinger op de zere plek en toont aan dat ‘het volk’ geen haar beter is dan degenen naar wie gewezen wordt. En voor wie niet gelooft dat dit in Nederland kan gebeuren, het is tijd om de ogen te openen. Dat maakt deze Telefilm nog benauwender.

De hele cast is uitstekend, maar Nino den Brave (die ooit zijn debuut maakte als de schattige Max in ‘Kikkerdril’) steekt er met kop en schouders boven uit. Dan weer vol bravoure, dan weer zo kwetsbaar. Zijn spel is erg geloofwaardig. Je gunt hem en zijn zus zó een beter milieu om in op te groeien.

‘Vind die domme trut en gooi haar in de rivier’ is overigens op een waargebeurd verhaal gebaseerd. In 2010 verscheen er een soortgelijk filmpje op internet. De scène waarin Lizzy de pups in de rivier gooit, is angstaanjagend knap nagemaakt. Dikke aanrader.

‘Vind die domme trut en gooi haar in de rivier’ wordt woensdag 12 april 2017 om 20.25 uur uitgezonden op NPO 3.