Violent Night (2022)

Recensie Violent Night CinemagazineRegie: Tommy Wirkola | 112 minuten | actie, komedie, thriller | Acteurs: David Harbour, John Leguizamo, Edi Patterson, Cam Gigandet, Alex Hassell, Alexis Louder, Beverly D’Angelo, Leah Brady, André Eriksen, Brendan Fletcher, Mike Dopud, Alexander Elliot, Mitra Suri

‘Tis the season to be jolly’ is niet iets dat de schrijvers van ‘Violent Night’ in gedachten hadden. De film is Tommy Wirkola’s take op iedereens favoriete, melige en als maar commerciëler wordende feestdag, Kerstmis. Wirkola heeft kennelijk iets met bloed en sneeuw, want hij was de persoon die ons de nazi-zombie-film ‘Dead Snow’ bracht. Ditmaal ditcht de regisseur de nazi’s en de zombies en richt hij zijn pijlen op de kerstman.

Het is kerstavond en Santa Claus (David Harbour) is pissed – zowel in de zin van kwaad als bezopen. Na eerst in minder dan een minuut in een café het kapitalistische systeem te bekritiseren en de teloorgang van de jeugd te beschrijven, mag hij zijn frustraties botvieren op inbrekers die het huis van de disfunctionele familie Lightstone zijn binnengedrongen. De Lightstones zijn een zeer rijke familie en het doelwit van crimineelbaas Mister Scrooge (John Leguizamo) en diens bende. De matriarch van het gezin, Gertrude (Beverly D’Angelo), is een ‘Succesion’-achtig figuur die feitelijk niet veel geeft om haar kinderen die in haar ogen zwakkelingen zijn. Haar zoon Jason (Alex Hassell) is de lieveling, maar kampt met huwelijksproblemen. Zijn vrouw – het is niet geheel duidelijk of het koppel gescheiden is of on a break is – Linda (Alexis Louder), hun dochter Trudy (Leah Brady) en de partner en zoon van de slijmerige zus Alva (Edi Patterson) worden allen gegijzeld door Scrooge en zijn team, die op zoek zijn naar een grote som geld. De roof loopt op het eerste gezicht van een leien dakje, maar dat is buiten de kerstman gerekend, die per ongeluk vast komt te zitten in het gigantische huis.

In essentie is ‘Violent Night’ een soort ‘Home Alone’ en ‘John Wick’ gecombineerd, met een snuifje ‘Paul Blart: Mall Cop’. Een serieus gemiste kans om de film niet Saint Wick te noemen, maar laten we voor de rest van deze recensie doen alsof de film zo heet. Op zich zijn de eerste 30 minuten van ‘Violent Night’ veelbelovend. Er komt al snel actie aan te pas. De makers lijken de kijker ervan te willen overtuigen dat het een bloedbad gaat worden, nadat de lieve poortwachter Al (Ray Strachan) brutaal wordt geëxecuteerd. Helaas is het dan een uurtje met de duimen draaien, terwijl Saint Wick een paar vruchteloze pogingen van de inbrekers weet te overleven en op zoek is naar kleine Trudy. Hier zal ‘Violent Night’ veel kijkers doen afhaken, want hij verliest zichzelf hier wat. De film die iedereen verwacht start feitelijk pas in de derde act. Vanaf hier zien we een mokerhamer zwaaiende kerstman die zijn stoutmoedige laarzen aantrekt en uit is op rechtvaardigheid. Vanaf dit moment is de film oprecht episch. De gevechtscènes zitten goed in elkaar en zijn op een inventieve kerstachtige manier in beeld gebracht. Saint Wick mensen zien neersteken met zuurstokken en iemand met een kerstboomster doen elektrocuteren, indrukwekkend. Helaas blijven we op onze honger zitten, want dit soort scènes zitten er gewoonweg te weinig in om het als een deftige actiefilm te bestempelen.

Het idee dat Saint Nic zijn origine vindt bij de Vikings is een interessante insteek, maar de makers spelen niet genoeg met het idee. We zien hooguit twee fragmentjes van David Harbour in een soort Viking-context en voor de rest een scène met hem in bloot bovenlijf met enkele tattoos die naar Scandinavische mythologie verwijzen. Nergens komen we te weten hoe hij effectief de kerstman wordt? Zo zijn er wel meer elementen die onverklaarbaar zijn. De makers lossen dit op door de deus ex machina ‘christmas magic’ in te roepen.

Alle lof gaat naar de Amerikaan David Harbour. De sheriff van ‘Stranger Things’ is werkelijk een onderschatte acteur. Hij ziet eruit alsof hij plezier heeft in het spelen van Kris Kringle en dat zorgt ervoor dat de kijker ook meer zin krijgt om naar ‘Violent Night’ te kijken. Hij verdient alle credits, want de rest – op Leguizamo na misschien – is zeer matig. Harbours rug zal niet alleen kapot zijn van alle gevechten die hij weet te overleven, maar ook van het dragen van deze film.

Moest ‘Violent Night’ wat succesvoller zijn geweest, had het misschien een impact kunnen hebben op de eeuwige discussie: is ‘Die Hard’ nu een kerstfilm? Want dan had Wirkola’s film de plek kunnen innemen door de beste actie kerstfilm te zijn. Helaas geraakt de film niet eens in de buurt van het oude meesterwerk, hoewel het dat graag had gewild. In plaats daarvan krijgen we er een beetje een slap aftreksel, dat an sich niet slecht is en oprecht grappige en coole momenten bevat, maar niet blijft hangen. ‘Violent Night’ zal helaas een van de vele kerstfilms worden die verdwijnt in de vergetelheid en vanonder in de zak van Saint Wick belandt. Spijtig voor David Harbour, want hij doet oprecht zijn best om een overtuigende kerstman te zijn. Regisseur Wirkola zal dit jaar eerder steenkool dan prijzen krijgen.

Nick Majchrowicz

Bioscooprelease: 1 december 2023
DVD- en blu-ray-release: 15 februari 2023