Virgin Mountain-Fúsi (2015)

Regie: Dagur Kári | 94 minuten | drama | Acteurs: Gunnar Jónsson, Ilmur Kristjánsdóttir, Sigurjón Kjartansson, Margrét Helga Jóhannsdóttir, Franziska Una Dagsdóttir, Arnar Jónsson, Thorir Sæmundsson, Þorsteinn Gunnarsson, Friðrik Friðriksson, Walter Grímsson, Halldór Halldórsson, Ingunn Jensdóttir, Sigurður Karlsson, Zlatko Krickic, Þórunn Magnea Magnúsdóttir, Ari Matthíasson, Sigurður Skúlason

De indringer. Het is een beproefde, narratieve mechaniek om een film op gang te brengen, door één of meerdere personages uit hun comfortzone te halen. Doordat die status quo wordt verbroken, stelt het de personages in staat om een persoonlijke groei door te maken. Of de indringer nu blijft of gaat, de verandering is definitief. De personages zijn andere mensen geworden. De hoofdpersoon in het IJslandse ‘Virgin Mountain’ krijgt zelfs met twee indringers te maken die zijn leven voorgoed op zijn kop zullen zetten.

Die hoofdpersoon is Fúsi (een goed verlegen acterende Gunnar Jónsson), een volwassen man die nog altijd bij zijn overdreven protectieve moeder inwoont. Als een kind in een volgroeid, aardig corpulent lichaam kent hij weinig vrienden. Met één speelt hij met kinderlijke hobbylegers veldslagen na. De ander is een radiopresentator die hij nog nooit in levende lijve ontmoet heeft. Op zijn werk bij het vliegveld wordt hij door zijn collega’s gepest. Verder kent zijn leven weinig afwisseling. Kort samengevat, Fúsi is iemand die elke week, in hetzelfde restaurant en aan dezelfde tafel in alle eenzaamheid dezelfde maaltijd verorbert.

Hoewel zijn moeder wel relaties met anderen aangaat, blijft Fúsi zich voor de buitenwereld afsluiten. Daar komt verandering in als de twee eerder genoemde indringers hun opwachting maken. De eerste is een jong meisje, Hera, dat in de flat onder die waar Fúsi resideert, komt te wonen. Hun gedeelde voorliefde voor speelgoed is het begin van een deugdelijke vriendschap, die niet door iedereen zo ervaren wordt. Fúsi zelf ziet het vreemde er niet van in. Meer indruk maakt Sjöfn (een innemende Ilmur Kristjándóttir), een kwieke vrouw die Fúsi tijdens het line-dancen het hoofd op hol brengt. Als de vrouw ook een donkere zijde blijkt te hebben, neemt Fúsi haar zorg op zich.

De veranderingen in Fúsi’s leven worden ondersteund door het kleurgebruik van ‘Virgin Mountain’. In het begin van de film hebben blauwe, koude kleuren de overhand. Het staat symbool voor de eenzaamheid en isolatie die voor Fúsi kenmerkend zijn. Maar na verloop van tijd, als de twee indringers hun sporen hebben nagelaten, verschuift het kleurenspectrum richting het warmere geel en rood. Fúsi heeft zijn metamorfose ondergaan. Het meisje Hera leert hem het besef dat hij anders is dan de rest van de wereld. Sjöfn laat juist zien dat de samenleving vaak even gek is. Met een groter bewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel is hij klaar om de wereld tegemoet te treden.

Dat is geen verrassend verloop. Het tragikomische ‘Virgin Mountain’ volgt de genreconventies op de voet, waardoor voorspelbaarheid en langdradigheid op de loer liggen. Ook het spel met kleur draagt daar aan bij. Elke scène geeft zijn toedracht bijvoorbeeld al vroeg prijs. Doordat het emotioneel palet volop benut wordt, werkt ‘Virgin Mountain’ evenwel genoeg in op de emoties om onder de streep toch tevreden te stellen.

Wouter Los

Bioscooprelease: 19 november 2015
VOD-release: 10 maart 2016