Visages, villages (2017)

Recensie Visages, villages CinemagazineRegie: Agnès Varda, JR | 90 minuten | documentaire

Achter in de tachtig maar nog zo kwiek als wat reist regisseuse en fotografe Agnès Varda samen met straatkunstenaar JR, een hippe dertiger, door Frankrijk op zoek naar inspirerende mensen en locaties voor hun film ‘Visages, villages’ (2017). Een onwaarschijnlijke samenwerking zou je zeggen gezien het leeftijdsverschil. Het verhaal over hoe ze elkaar hebben ontmoet, of eigenlijk hoe ze elkaar niet zijn tegengekomen, wordt humoristisch verbeeld in gespeelde scènes waarmee de toon wordt gezet voor de rest van de film.

‘Visages, villages’ is een registratie van een road trip waarbij de kunstenaars, hun projecten, en de verhalen van de mensen die zij ontmoeten centraal staan. Daarbij wordt wat toneelspel niet geschuwd. Iedereen die ze ontmoeten is opvallend welbespraakt, en enthousiast om deel te nemen aan het feestje van Varda en JR. Bijvoorbeeld boer Clemens van Dungeren uit Chérence die gemoedelijk en heel doeltreffend een kleine introspectie geeft van zijn innerlijke belevingswereld en het moderne boerenbestaan. Van hem leren we dat een tractor een rijdende computer is waarmee één man 900 hectare grond kan verbouwen. En geitenhoeder Patricia Mercier uit Goult vertelt ons dat de hoorntjes van geiten worden afgebrand om het productieproces te optimaliseren, en dat zij daar mordicus tegen is. Het terrein van het verlaten en vervallen dorp Pirou-Plage wordt gebruikt voor een buurtfeestje. De mensen uit de omgeving worden gefotografeerd en hun portretten worden op de muren van de onbewoonde huizen geplakt. Even komt het spookdorp weer tot leven, en Varda voert om dit te illustreren een toneelstukje op waarbij een postbode een bezorging aflevert bij een bouwval. Het lijkt wel of half Frankrijk is uitgelopen om met Varda en JR op de foto te gaan en een ode te brengen aan het rurale en industriële leven.

En terwijl JR druk in de weer is met reusachtige foto’s van de mensen die zij ontmoeten op gevels te plakken, mijmert Varda over vroeger, over cineast Jean-Luc Godard, de fotografen Guy Bourdin en Henri Cartier-Bresson, en over haar man en regisseur Jacques Demy. Een welgemeende interesse in de levens van andere mensen, en de behoefte om hun verhalen in beeld om te zetten, samen met een vleug speelse nostalgie, houden al deze uiteenlopende onderwerpen bij elkaar, en maken van ‘Visages, villages’ tot iets wat zich het beste laat omschrijven als een amusante en hartverwarmende film.

Alberto Ciaccio

Bioscooprelease: 7 december 2017
DVD-release: 6 april 2018