Viva (2015)

Regie: Paddy Breathnach | 100 minuten | drama | Acteurs: Héctor Medina, Jorge Perugorría, Luis Alberto García, Renata Maikel Machin Blanco, Luis Manuel Alvarez, Paula Andrea Ali Rivera, Laura Alemán, Oscar Ibarra Napoles, Mark O’Halloran, Luis Angel Batista Bruzón, Luis Daniel Ventura Garbendia, Yudisvany Rabu, Maikol Villa Puey, Jorge Martínez Castillo

De jonge Cubaan Jesus heeft het niet gemakkelijk. Hij werkt als freelance-kapper in Havanna en verdient een extra centje door zijn lichaam te verkopen aan toeristen. Wat Jesus het liefst zou willen is optreden in zijn favoriete nachtclub, waar zwaar opgemaakte travestieten liederen playbacken uit het melodramatische repertoire. Wanneer die wens eindelijk in vervulling lijkt te gaan, duikt een onverwacht probleem op: Jesus’ vader keert na jaren gevangenschap terug in Havana. Heel ruimdenkend is die vader niet.

Deze synopsis van de Ierse (!) speelfilm ‘Viva’ lijkt te wijzen op een loodzwaar drama, maar dat is de film allerminst. Bij Jesus’ avonturen als mannelijke prostituée wordt niet te veel stilgestaan, en Jesus zelf is bepaald geen dramaqueen. De verhouding tussen vader en zoon vormt het belangrijkste onderwerp in deze film, en hoewel die vader niet staat te juichen bij de keuzes van zijn zoon, is zijn afwijzing meestal van het stoere, boerse soort. Slechts heel af en toe laat de gewezen bokser zijn handen spreken. Wat bijdraagt aan de lichte toon, is Jesus’ vriendschap met de mannenverslindster Cecilia en de vrolijke onderonsjes met de andere artiesten van de nachtclub.

De scènes in de nachtclub zijn voer voor de liefhebber. Hoewel de travestieten er allemaal prachtig uitzien (vooral Jesus zelf), moet je tegen de lawaaierige, wanhopig dramatische smartlappen kunnen. Die geplaybackte smartlappen dragen bij aan de ontwikkeling van Jesus: voor hem is het een manier om zijn onderdrukte gevoelens en gedachten te uiten. En om uiteindelijk in het reine te komen met zijn vader.

Wie niet geïnteresseerd is in playback-travestieten en moeizame familierelaties, kan nog altijd genieten van de smalle straatjes en vervallen huizen van Havanna. Daarbij weigeren de makers om het verval en de armoe te romantiseren of om van de inwoners een soort nobele armoedzaaiers te maken. Wat we hier zien is het realistische decor van de strijd van een homoseksuele jongen voor een beter bestaan en een betere band met zijn vader. Niets bijzonders verder, ondanks alle glitter, glamour en bombastische muziek.

‘Viva’ verschijnt dinsdag 20 december 2016 op DVD en VOD.