Vochtige streken – Feuchtgebiete (2013)

Regie: David Wnendt | 105 minuten | drama, komedie | Acteurs: Carla Juri, Christoph Letkowski, Meret Becker, Axel Milberg, Marlen Kruse, Peri Baumeister, Edgar Selge, Harry Baer, Fred Aaron Blake, Anna König, Christian Natter, Monika Obmalko, Amelie Plaas-Link, Florian Rummel, Pia Röver, Selam Tadese

De achttienjarige Helen Memel heeft al zo lang ze het zich kan herinneren aambeien, zo vertelt ze ons in de openingsscène van ‘Vochtige streken’. Gelukkig zijn daar middeltjes voor, dus de stoere skateboardster verdwijnt al snel in een openbaar toilet, waar het water tot haar enkels komt. De gemiddelde vrouw zou deze ruimte nog niet met lieslaarzen aan betreden, laat staan er haar behoefte doen, maar de hoofdpersoon van de verfilming van Duitse schandaalroman ‘Feuchtgebiete’ van Charlotte Roche stapt er vrolijk, en zelfs blootsvoets, naar binnen om haar hemorroïden te verzorgen. Daarna inspecteert ze de wc-bril, waarop een keur én kleur aan micro-organismen te vinden is, schitterend én vermakelijk in beeld gebracht door een geanimeerde scène. Helen Memel, aangenaam.

Helen is verzot op seks en de daarbij behorende lichaamssappen, ze is dol op het verkennen van haar lichaam en ze heeft lak aan persoonlijke hygiëne. Haar intieme delen moeten juist geuren, lekker toch, dat trekt mannen aan! Haar moeder is precies het tegenovergestelde, en dat verschil is niet de enige verstorende factor in de moeder-dochterrelatie. De scheiding van haar ouders, de fanatieke zoektocht naar een religie die bij haar moeder past, het is bijna een wonder dat Helen nog thuis woont. Gelukkig is haar vriendin Corinna al net zo open-minded, al ziet die een relatie met een drummer die vraagt of ze tijdens de seks op zijn buik wil poepen toch niet zitten. Liever ruilt ze dan met Helen gebruikte tampons of gebruikt ze een per abuis door hun dealer achtergelaten lading drugs voor de ultieme trip.

Op een kwade dag bezorgt Helen zichzelf met een verkeerde beweging van haar scheermes een anale fissuur. Het bloed stroomt langs haar benen. Op naar het ziekenhuis dan maar, waar een operatie de oplossing blijkt. De aanwezigheid van de knappe verpleger Robin maakt het verblijf dan weer wat aangenamer en al snel weet Helen het gesprek op orale seks te brengen. Robin raakt in de war van de openhartigheid van zijn patiënte, maar is er ook wel van gecharmeerd. Er ontstaat voorzichtig een band, zeker wanneer Robin ingaat op Helens verzoek haar wond te fotograferen én het stukje dat uit haar anus weggesneden is te redden van het ziekenhuisafval. Via Robin probeert Helen haar doel te bereiken: haar ouders tegelijkertijd tijdens het bezoekuur in haar ziekenhuiskamer. Een verzoening kan dan immers niet ver weg zijn?

‘Vochtige streken’ is stukken beter te verteren dan het boek van Charlotte Roche. Waar het boek regelmatig de grenzen van weerzinwekkendheid overschreed, zijn Helens handelingen hier juist komisch. Dat ligt niet alleen aan de vlekkeloze vertolking van de verfrissende Carla Juri, die van Helen bovenal een grappig personage maakt, om wie je ondanks haar onhebbelijkheden gaat geven. De vergelijking met Amélie Poulain is al vaker genoemd, maar daar zit dan ook echt een kern van waarheid in. Ook de aanstelling van regisseur David Wnendt (‘Kriegerin’, 2011) blijkt een gouden greep. Hij vindt exact de juiste toon om het recalcitrante verhaal te vertellen: met vaart, humor, pakkende muziek en speelse effecten. Natuurlijk moet je wel tegen een beetje (menstruatie)bloed kunnen. En de gedachte aan het drinken van braaksel of het eten van een pizza waarop een handvol mannen een handvol sperma achter hebben gelaten moet je ook geen kokhalsneigingen bezorgen. ‘Vochtige streken’ bevat meer dan genoeg komische scènes om die viezigheid, die overigens nooit gebruikt wordt om te choqueren, te compenseren. Met rake observaties schetst ‘Vochtige streken’ vooral een hartroerend verhaal over een jonge vrouw die op zoek is naar genoegdoening van haar mislukte jeugd. En dat is wat, naast de humor, achteraf het meest beklijft. Met een hoofdrolspeelster die eenvoudigweg rockt, en de kleurrijke visuele stijl van de film is ‘Vochtige streken’ uitermate geslaagd.

Bioscooprelease: 10 april 2014
DVD-release: 4 november 2014