Volle Maan (2002)

Regie: Johan Nijenhuis | 100 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Daan Schuurmans, Georgina Verbaan, Cas Jansen, Ellen Ten Damme, Michiel Huisman, Chantal Janzen, Teun Kuilboer, Lieke van Lexmond, Jasmine Sendar, Edgar Wurfbain, Geert Hunaerts, Hans Dagelet, Mark Scholten, Martin Buitenhuis, Sidney Brandeis, Sjoerd Dragtsma, Joost de Jong, Bert Eefetink, Jeroen Nieuwenhuize, Jul Hennings, Patricia Verbruggen, Sjors Aarts

Na het succes van ‘Costa!’ komt regisseur Johan Nijenhuis met een nieuwe Nederlandse speelfilm, ‘Volle Maan’. Ook in deze film worden de rollen vertolkt door bekende soapies. Daar waar ‘Costa!’ nog een redelijke verhaallijn en goed acteerwerk had, is er in ‘Volle Maan’ van beide niets terug te zien. Er zit weinig diepgang in het verhaal van deze film, ‘Volle Maan’ komt over als een extra lange aflevering van een willekeurige soapserie. De karakters zijn allemaal erg stereotiep, zo zijn er aangemeten accenten te horen en heeft elk personage een eigen levensdoel en probleem. Vooral de nepaccenten zijn erg storend, dit omdat ze niet consequent worden gebruikt. Personages praten in de ene scène Twents en in de volgende scène met een stadsdialect.

In de hoofdrol is Cas Jansen te zien, hij speelt Hans Nijboer, een yuppie die na zijn eindexamen vrienden mee mag nemen op vakantie. Het acteerwerk van Cas valt erg tegen, hij komt totaal niet overtuigend over en lijkt zich niet lekker te voelen in de rol van Hans. Ook Georgina Verbaans acteerprestatie is erg matig. Haar rol als depressief en stuntelig gothicmeisje is tevens behoorlijk voor de hand liggend. In ‘Volle Maan’ zijn onder andere ook Daan Schuurmans, Michiel Huisman, Chantal Janzen en Ellen Ten Damme te zien. Alleen de laatste komt met een acteerverrassing. Zangeres Ten Damme, die speciaal is ingehuurd om een liedje te komen zingen, komt als enige echt overtuigend over in ‘Volle Maan’.

Op de soundtrack van de film zijn heel diverse liedjes te horen, niet alleen qua stijl maar ook de zangkwaliteit van de muzikanten is behoorlijk verschillend. Eén van de toppers op de soundtrack is de titelsong “Volle maan”, deze is van Van Dik Hout. Zanger Martin Buitenhuis heeft trouwens ook een klein rolletje in de film.

Samengevat is ‘Volle Maan’ een zeer matige film met slechte acteerprestaties. Zelfs de ‘Costa!’ doelgroep zal enigszins teleurgesteld zijn in deze film.

Hermia Pullen

Waardering: 1