Waar is het Grote Boek van Sinterklaas? (2019)

Recensie Waar is het Grote Boek van Sinterklaas? CinemagazineRegie: Armando de Boer | 64 minuten | familie | Acteurs: Carlo Boszhard, Irene Moors, Wilbert Gieske, Vic de Wachter, Maaike Martens, Mila Borgers, Soy Kroon, Anouk de Pater, Beryl van Praag, Florus Hoogslag, Job Bovelander, Rutger de Bekker, Aimée de Pater, Wim Schluter, Piet van der Pas, Bart van Roosmalen, Ronald Vledder

Sinterklaas is behalve een oer-Hollandse traditie, natuurlijk gewoon een ordinair commercieel feestje. Winkeliers, al dan niet online, spinnen er garen bij dat ouders hun kinderen zo veel mogelijk proberen te verwennen. Supermarkten haken daar handig op aan met een uitgebreid assortiment aan snoepgoed, chocolade en speculaas, dat nog voordat er een R in de maand zit al in de schappen ligt. Tv- en filmproducenten willen uiteraard ook een graantje meepikken en dus is er naast het ‘instituut’ dat het Sinterklaasjournaal (NTR) al twintig jaar is, een wildgroei aan sinterklaasprogramma’s en -films ontstaan. De grootste ‘franchise’ naast het Sinterklaasjournaal is de Club van Sinterklaas, in 1999 in het leven geroepen door het productieteam achter Telekids. Tien jaar lang werd er tussen eind oktober en begin december een soapserie rond Sinterklaas en zijn pieten uitgezonden. Elk seizoen werd afgesloten met een popconcert. Sinds 2012 brengt de Club van Sinterklaas elk jaar een film uit. In de filmreeks kruipt Wilbert Gieske (GTST) in de huid van de goedheiligman en wordt hij bijgestaan door onder anderen Coole Piet (Job Bovenlander), Testpiet (Beryl van Praag), Muziekpiet (Wim Schluter), Profpiet (Piet van der Pas) en Juniorpiet (Soy Kroon). Bijzondere gast in de achtste film, ‘Waar is het grote boek van Sinterklaas?’ (2019) is de aanwezigheid van niemand minder dan de kerstman.

In alle films en tv-programma’s waarin Sinterklaas centraal staat, dreigt de aankomst van Pakjesboot 12 of de feestdag zelf in het water te vallen. Soms door onvoorziene omstandigheden, maar in de films van de Club van Sinterklaas zijn het eigenlijk altijd schurken die proberen een stokje te steken voor het kinderfeest. In ‘Waar is het grote boek van Sinterklaas?’ is dat niet anders. Ook hier duikt een superschurk op die probeert pakjesavond in de soep te laten lopen. Slechterik van dienst is Guus Slim (Carlo Boszhard), een speelgoedverkoper die er grote moeite mee heeft dat Sinterklaas gratis speelgoed weggeeft. Al die kinderen ziet hij stuk voor stuk als potentiële klanten. En dus smeedt hij een snood plan: hij steelt het grote boek van Sinterklaas. Want dat staat natuurlijk boordevol handige informatie die hij goed kan gebruiken om zoveel mogelijk geld te verdienen. Als Sinterklaas ontdekt dat zijn grote boek weg is, zit hij met de handen in het lange witte haar. Want nu heeft hij geen idee bij welk kind hij welk cadeautje moet bezorgen. Het loopt uit op een drama, want de pakjes worden bij de verkeerde kinderen bezorgd. Tieners worden natuurlijk niet blij van babyspeeltjes! Als laatste redmiddel besluit Sinterklaas de enige andere persoon in de hele wereld met net zo’n handig boek als hij op te bellen: de kerstman (Vic de Wachter). Maar net als je denkt dat de redding nabij is, blijkt dat Guus Slim ook zíjn boek heeft gestolen!

Waar het Sinterklaasjournaal vol zit met knipogen naar de actualiteit en subtiele geintjes waar ook de meekijkende ouders om kunnen lachen, richten de films van de Club van Sinterklaas zich toch vooral op de jongste doelgroep. Dat betekent dus vet aangezette acteerprestaties, lollige pieten die flauwe grapjes maken en vaak terugvallen op slapstick. De pieten hebben allemaal een gimmick; Superpiet is bijvoorbeeld supersterk, Danspiet laat de beentjes veelvuldig spreken, afijn: vul de rest zelf maar in. Carlo Boszhard is een meester in typetjes en gaat er ook hier vol in. Subtiel is het allemaal niet, maar zo is het voor de allerjongste kijkers in elk geval wel duidelijk wie de slechterik in dit verhaal is. Overigens is ook Boszhards collega Irene Moors te zien in een bijrol als journaliste. Het verhaaltje heeft weinig om het lijf, maar voor kinderen van een jaar of vijf, zes moet je het natuurlijk ook niet al te ingewikkeld te maken. Voor hen is de dreiging van het in het water vallen van pakjesavond al spannend genoeg! Dat Sint en zijn trouwe paardje (verwarrend dat het hier nog/weer Amerigo is, terwijl de NTR hem met paardenpensioen heeft laten gaan en tegenwoordig een beroep doet op Ozosnel!) hier gezelschap krijgen van de kerstman en zijn rendieren is een aardig gegeven, maar niet meer dan dat. Als ouders zich nu maar niet verplicht gaan voelen om ook met Kerstmis de portemonnee te trekken!

‘Waar is het grote boek van Sinterklaas?’ heeft inhoudelijk weinig om het lijf en de acteurs zetten hun rollen moddervet aan. De jonge doelgroep zal daar echter niet wakker van liggen en wel raad weten met de fratsen van de pieten, de dreiging van schurk Guus Slim en de ontmoeting tussen de Sint en die ándere oude man met witte baard!

Bioscooprelease: 16 oktober 2019
DVD-release: 30 oktober 2020