Wachters van de Atlas-Frere Luc, Moine de Tibhirine (2006)

Regie: Silvère Lang | 27 minuten | documentaire

De media kreeg er – begrijpelijkerwijs – in de jaren negentig niet genoeg van: het dramatische verhaal van de trappisten die in een Algerijns klooster in vrede samenleefden met hun islamitische dorpsgenoten, tot een afschuwelijke terroristische daad daar een einde aan maakte. De zeven monniken werden in de nacht van 26 op 27 maart 1996 ontvoerd en na twee maanden gevangenis werden zij onthoofd. Meer dan een decennium later is de schok om deze gebeurtenis wel wat afgezakt, maar dankzij de speelfilm ‘Des hommes et des dieux’ van Xavier Beauvois, waarin de aanloop naar de verschrikkelijke misdaad op sublieme wijze wordt geschetst, is er hernieuwde aandacht voor de geschiedenis. De film won onder andere de Grand Prix Award op het filmfestival in Cannes en was een kandidaat voor de Oscar voor beste buitenlandse film. Vóór ‘Des hommes et des dieux’ was er al een documentaire die inzicht verschafte in het leven en de dood van de monniken. In ‘Des hommes et des dieux’ ligt de focus vooral op pater Christian die de functie van overste vervuld. In de documentaire ‘Wachters van de Atlas’ (‘Frere Luc, Moine de Tibhirine’) staat broeder Luc, arts, centraal.

Filmmaker Sylvère Lang koos er voor om slechts een van de monniken in het zonnetje te zetten, omdat de speelduur te lang zou zijn als hij aan elk van de broeders aandacht zou schenken. Daarnaast heeft hij met broeder Luc natuurlijk een interessante hoofdpersoon te pakken: de monnik is 82 jaar oud als hij ontvoerd wordt en woonde al sinds 1946 – het langst van allemaal – in het klooster. In de documentaire wordt teruggeblikt op zijn leven, met archieffoto’s en -beelden, en korte interviews met mensen die hem ontmoet of met hem samengewerkt hebben. Het is boeiend kijkmateriaal voor wie meer wil weten over de persoon en zijn roeping.