Wadjda (2012)

Regie: Haifaa Al-Mansour | 97 minuten | drama | Acteurs: Waad Mohammed, Reem Abdullah, Abdullrahman Al Gohani, Ahd, Sultan Al Assaf, Dana Abdullilah, Rehab Ahmed, Rafa Al Sanea, Mohammed Albahry, Mariam Alghamdi, Ali Algorbani, Sara Aljaber, Mohammed Alkhozain

‘Wadjda’ is de eerste (lange) speelfilm afkomstig uit Saoedi–Arabië en is daarbij ook nog eens geregisseerd door een vrouwelijke regisseur, Haifaa Al-Mansour. De film was eerder te zien op het Internationaal Film Festival Rotterdam 2013 en wist hier zelfs de publieksprijs te winnen. ‘Wadjda’ gaat over een tienjarig meisje dat op speelse wijze de grenzen opzoekt die gelden in haar conservatieve omgeving. Wadjda wil graag een fiets om tegen haar vriendje te racen; ze heeft bij een winkel een groene fiets gezien en deze moet en zal ze krijgen. Een meisje dat graag een fiets wil, is iets dat wij niet als heel bijzonder zouden zien, maar in Saoedi-Arabië is het niet gepast voor meisjes om op een fiets te rijden. Wadjda laat zich hier echter niet door kisten en zet alles op alles om de door haar gedroomde groene fiets toch te krijgen.

‘Wadjda’ is een erg aantrekkelijke film, die op een heel laagdrempelige manier de ongelijke positie van vrouwen in Saoedi–Arabië aankaart. De eigenwijze hoofdrolspeelster loopt op gympen, luistert naar Westerse muziek en speelt met jongens. Al deze eigenschappen maken haar tot een buitenbeentje en zorgen ervoor dat zij regelmatig bekritiseerd door haar omgeving. Haar mooie moeder heeft problemen met haar vader omdat zij fysiek niet in een staat is om meer kinderen te baren en dus ook nooit een zoon voor hem kan maken, dit maakt dat zij een groot risico loopt om hem te verliezen. De positie die Wadjda en haar moeder hebben in de maatschappij en de problemen die zij hierdoor ervaren worden heel luchtig gebracht in deze film, maar weten desondanks de kijker wel aan het denken te zetten en ontroeren. Hoofdrolspeelstertje Waad Mohammed is een feest om naar te kijken en speelt de Saoedische tomboy met verve.

Met ‘Wadjda’ heeft Haifaa Al-Mansour een film gemaakt die tegelijkertijd heel erg vermakelijk is, maar die de kijker ook aan het denken zet. Erg knap hoe zij een erg toegankelijke film heeft weten te maken over een cultuur die zo veel verschilt van de onze. Petje af voor deze regisseuse en hopelijk zal zij naar aanleiding van deze film nog veel meer mogen maken.

Sylvia Bakker

Bioscooprelease: 16 mei 2013
VOD-release: 24 september 2013