Waiting for Dublin (2007)

Regie: Roger Tucker | 94 minuten | drama, oorlog, romantiek | Acteurs: Andrew Keegan, Jade Yourell, Hugh O’Conor, Guide de Craene, Jenne Decleir, Frank Kelly, Des Braiden, Pat Laffan, Jack Lynch, Britta Smith, Don Foley, Kevin Flood, David Wilmot, Tristan Hickey, Karl Shiels, Joe Cassidy, Joe Gallagher, Sheila Flitton, Siobhan Kelly

De Belgisch/Nederlands/Engels/Ierse productie ‘Waiting for Dublin’ is een film met een beruchte geschiedenis. In maart 2003 stopten de opnamen, terwijl de film nog niet af was. Er waren financiële problemen, cast en crew konden niet betaald worden en het gevolg was dat de film jaren op de plank lag. Pas na een financiële injectie van de Belgische producent Corsan kon de film afgemaakt worden en was deze klaar voor het publiek. De film ging in première op Shanghai International Film Festival en haalde op het Amerikaanse Moondance de publieksprijs binnen. In Nederland moeten we het doen met de release op dvd.

Het verhaal is even eenvoudig als ongeloofwaardig: de Amerikaanse piloot Mike Clarke (Andrew Keegan) sluit op Oudejaarsavond 1944 in een nachtclub in Chicago een weddenschap met de neef van Al Capone dat het hem lukt vijf vijandige vliegtuigen neer te schieten. Zo zal hij een ‘oorlogsheld’ worden. Onder invloed van alcohol is Mike niet helemaal op de hoogte van de randvoorwaarden: de financiële inzet blijkt tien keer zo hoog dan hij dacht (10.000 dollar in plaats van 1.000 dollar) en hij wist ook niet van de maffiabanden die de tegenpartij, Vito Massucci, onderhoudt…

Enige maanden later heeft Mike bijna de weddenschap gewonnen: op één vliegtuig na. Eigenlijk heeft hij er al vijf, maar van de laatste is geen bewijs… Mike en zijn Engelse co-piloot Twickers (Hugh O’Conor) stranden in een Iers dorpje, hun vliegtuig zit zonder brandstof en een ongeschreven wet stelt dat het onafhankelijke Ierland de militairen gevangen moeten houden. Mike en Twickers komen terecht bij de vriendelijke Paddy, maar er woont nog een deelnemer van de oorlog: de gedeserteerde Duitse Dinky (Belgisch acteur Jenne DeCleir, zoon van Jan). Het komt uiteraard snel tot een gevecht, maar de jongens weten hun aanvankelijke antipathie om te buigen in wat lijkt op vriendschap. Paddy heeft overigens nog een prachtige kleindochter, Maggie (Jade Yourell). Hoewel deze dame onafhankelijk lijkt en niet op haar mondje gevallen is, is ze maar wat blij dat er “nieuw bloed” in het voor haar saaie dorpje is gekomen en haast ze zich om Mike’s hart te veroveren.

Wat volgt is een nogal flauw en voorspelbaar verhaal, waarin Maggie en Mike elkaar afstoten en aantrekken, en waarin Mike diverse halfslachtige pogingen doet om alsnog het vijfde gevechtsvliegtuig, dat van de Duitse Dinky, neer te halen. Het is volstrekt ongeloofwaardig dat Dinky zichzelf hiervoor leent, ook al lukt het hem om op tijd zijn vliegtuig te verlaten met behulp van zijn parachute. Ook weet het romantische element niet te overtuigen: het is moeilijk voor te stellen wat Maggie, na een keer bedrogen te zijn door Mike, nog in hem ziet, anders dan zijn aantrekkelijke uiterlijk. Hij is behoorlijk onbeschoft tegen haar en zo’n leuk en zelfbewust meisje moet toch wel inzien dat zo’n zelfzuchtig type niet de beste match voor haar is? De acteurs doen echter wat ze kunnen met het halfslachtige script, dat vaak aanvoelt als een klucht, met alle karikaturale personages. Voor een parodie is het te flauw, al worden de onzinnigheden van de oorlog hier en daar wel duidelijk. Het is moeilijk in te schatten voor welk publiek ‘Waiting for Dublin’ nu bedoeld is, romantici zullen nauwelijks genieten van het drama, omdat de chemie tussen de twee leads ontbreekt, liefhebbers van oorlogsfilms kunnen hier ook weinig mee, en voor fans van komedie is er eigenlijk te weinig te lachen.