Walk of Shame (2014)

Regie: Steven Brill | 95 minuten | komedie | Acteurs: Elizabeth Banks, James Marsden, Gillian Jacobs, Sarah Wright, Ethan Suplee, Bil Burr, Ken Davitian, Lawrence Gilliard Jr, Alphonso McAuley, Da’Vone McDonald, Eric Etebari, Oliver Hudson

In ‘Walk of Shame’ volgen we nieuwslezeres Meghan Miles (Elizabeth Banks), een ambitieuze vrouw die alles volgens het boekje doet. Ondanks haar brave inborst verlaat haar vriend haar voor een andere vrouw en loopt ze een flinke promotie mis. Samen met twee vriendinnen drinkt Meghan haar zorgen weg in een club. Daar ontmoet ze de charmante Gordon (James Marsden) en die nacht belandt ze bij hem in bed. De volgende ochtend krijgt ze te horen dat ze toch nog kans maakt op de promotie en Meghan moet heel snel fris en fruitig in de studio verschijnen. Maar ze sluit zich per ongeluk buiten zonder telefoon, geld of identiteitsbewijs. Als ook haar auto is weggesleept zit er niks anders op voor Meghan om in haar sexy gele jurk naar huis te lopen. Maar dat lijkt een stuk moeilijker dan gedacht.

Niet iedereen zal bekend zijn met de term walk of shame. Wanneer iemand na een one night stand midden in de nacht of ’s ochtends vroeg weer naar huis loopt in dezelfde kleding als de avond van tevoren wordt dat de walk of shame genoemd. En dat is precies wat er gebeurt met Meghan Miles in de film. Al belandt zij in de meest onwaarschijnlijke versie daarvan. Werkelijk alles gaat mis en al snel zit de politie achter haar aan en wordt ze onder meer verdacht van drugshandel en prostitutie.

De gehele film beslaat de tocht van Meghan die probeert naar de studio te komen. Een risico omdat het verhaal makkelijk in herhaling kan vallen. Dat gebeurt ook een paar keer omdat Meghan constant voor allerlei verschillende typen vrouwen wordt aangezien. Stereotype vrouwen welteverstaan. De hoer, de verleidster en de gemene heks. En dat allemaal omdat ze in een strak jurkje in de achterbuurt van Los Angeles loopt. Het is alsof de regisseur wil zeggen dat het allemaal Meghans eigen schuld is. Behoorlijk seksistisch dus. Maar naar het einde toe probeert de film juist weer te zeggen dat je niks van anderen moet aantrekken en een walk of shame niets is om je voor te schamen. Je blijft als kijker daardoor verward achter.

Gelukkig wordt de hoofdrol gespeeld door de getalenteerde Elizabeth Banks die haar komische timing meerdere malen liet zien in films als ‘What to Expect When You’re Expecting’ en ‘The Hunger Games’ en series als “Scrubs” en “30 Rock”. Banks redt de film en zorgt ervoor dat het geen complete flop wordt. Je leeft met haar vertolking van Meghan mee en hoopt dat ze zo snel mogelijk uit de penarie komt. In de bijrollen zien we acteurs als James Marsden en Gillian Jacobs hun standaardkunstje doen en ze voegen dan ook weinig toe. ‘Walk of Shame’ is een komedie maar is grotendeels erg flauw. De openingsscène waarin allerlei nieuwslezers blunders begaan slaat de plank al direct mis. De grappigste scènes zijn die tussen Meghan en een aantal drugdealers die heel anders zijn dan je in eerste instantie verwacht.

‘Walk of Shame’ lijkt niet goed te kunnen kiezen wat voor boodschap het wil mee geven. Het rommelige scenario schommelt tussen seksisme en feminisme. De sprankelende Elizabeth Banks verdient met haar talent een veel betere komedie. Laten we hopen dat die zo snel mogelijk arriveert.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 22 mei 2014
DVD- en blu-ray-release: 19 september 2014