War and Peace (1972)

Regie: John Howard Davies | 900 minuten | drama, oorlog | Acteurs: Anthony Hopkins, Morag Hood, Alan Dobie, Angela Down, Sylvester Morand, Joanna David, Rupert Davies, Faith Brook, Anthony Jacobs, Frank Middlemass, David Swift, Colin Baker, Fiona Gaunt, Donald Douglas, Neil Stacy, Anne Blake, Gary Watson, Donald Burton, Basil Henson, Harry Locke, Athene Fielding, Alison Frazer

Vrijetijdsmanagement was nog nooit zo makkelijk geweest als nu, als filmfanaat hoef je je nooit meer te vervelen. Tegenwoordig wordt zelfs de meest obscure tv-serie of film op DVD uitgebracht, altijd leuk natuurlijk om oude jeugdherinneringen op te halen. Naast cultmateriaal wordt er uiteraard ook wat bekender werk uit lang vervlogen tijden herontdekt. Zo ook BBC-serie ‘War & Peace’. Filmdistributeur Just Entertainment zal veel mensen plezier doen met de uitgave van een luxe box met daarin de geliefde Britse klassieke reeks. De set bestaat uit vijf kloeke DVD’s, elk met een speelduur van drie uur, die in totaal vijftien uur beslaan.

‘War & Peace’ is gebaseerd op het gelijknamige meesterwerk van de Russische schrijver Leo Tolstoj. Hoewel de serie bijna een kwart eeuw oud is zijn nog steeds veel mensen verknocht aan de inmiddels bejaarde reeks. Begrijpelijk, want de tv-bewerking van Tolstoj’s roman ademt een en al stijl en klasse uit. ‘War & Peace’ toont de beslommeringen van de aristocratische Rostovs, een Russisch gezin. Maar ook de oorlog met Napoleon komt aan bod. De reeks toont niet alleen een deel van de Russische geschiedenis, ook gunt de serie je een inkijkje in het leven van verschillende (hooggeplaatste) Russen. Dat geld niet gelukkig maakt, blijkt maar weer eens uit de levens van deze mensen. Ieder personage heeft zo zijn of haar problemen die niet met geld op te lossen zijn. Gebroken harten, neerslachtigheid en zelfhaat zijn zo van die zaken waar de elitaire club mee rondwandelt. Vooral Pierre (Hopkins) weet niet wat hij met zijn leven aanmoet. Zijn vrouw bedriegt hem en haar minnaar beledigt Pierre in het openbaar.

‘War & Peace’ is een ambitieus project. De BBC heeft ruim negen uur uitgetrokken om de beslommeringen van de Rostovs en hun vriendenkring in beeld te brengen. De productie kan rekenen op een indrukwekkende cast met klinkende namen als Hopkins, Davies en Hood dus qua cast zit het wel goed. Toch is ‘War & Peace’ een serie die voor nieuwkomers niet erg toegankelijk is. De reden? Leeftijd. Alles aan deze BBC-serie is behoorlijk gedateerd. Zo is het tempo van de serie naar hedendaagse maatstaven behoorlijk traag. Het duurt zeker negentig minuten, voordat de beslommeringen van Pierre en de Rostovs echt goed op gang komen. Ook na twee schijfjes te hebben gezien, wil de vaart wel eens inzakken. Zo zul je regelmatig wat suffe dansscènes te zien krijgen die net iets te lang duren. Gelukkig compenseert het altijd degelijke acteerwerk de wat mindere momenten. Toch zal de wat jongere kijker die gewend is met flitsend gemonteerde series als ‘Rome’, regelmatig even moeten doorbijten om de aandacht erbij te houden.

Niet alleen qua vaart is ‘War & Peace’ verouderd, ook visueel moet de reeks het afleggen tegen moderne series. Hoewel ‘War & Peace’ in ’72 de duurste serie ooit gemaakt was, zie je dat er niet meer vanaf. De kostuums zien er mooi uit, maar de kleuren zijn net iets te seventies, veel bruine en groene kleuren met iets te felle kleurschakeringen erin. De vechtscènes zijn indrukwekkend vanwege de hoeveelheid figuranten die in beeld zijn, maar zodra er daadwerkelijk gevochten wordt valt de saaie, slecht gechoreografeerde actie op. Het is niet meer van deze tijd om soldaten wat te zien duwen en trekken. ‘War & Peace’ is een klassieke serie die met veel liefde in elkaar is gezet. Helaas heeft de tand des tijds de reeks weinig goeds gedaan. Naar moderne maatstaven is de film te oudbollig om de MTV-kijkers te kunnen boeien. Voor iedereen die niet zo houdt van de jachtige videoclipstijl van tegenwoordig is de kalme opbouw van ‘War & Peace’ een verademing.