War Room (2015)

Regie: Alex Kendrick | 120 minuten | drama | Acteurs: Karen Abercrombie, Priscilla C. Shirer, T.C. Stallings, Tenae Downing, Alena Pitts, Michael Jr., Jadin Harris, Alex Kendrick, Dave Blamey, Thomas Ford, Tyler Mitchell, Roland Mitchell, Andrew Hurt, Terrence Evans, Toochuckwu T.C. Anyachonkeya

Hollywood lijkt steeds vaker brood te zien in het maken van religieus getinte films. Affirm Films, een onderdeel van Sony Pictures Entertainment, heeft als doelstelling het publiek in aanraking te brengen met op het geloof gebaseerde films die inspireren, verheffen en uitdagen. Films als ‘When the Game Stands Tall’, ’Moms’ Night Out’ (beiden uit op DVD in Nederland), maar ook recente bioscooprelease ‘Risen’ werden door hen geproduceerd, elk verschillend in genre en opzet, maar met één gemene deler: het christelijke geloof speelt een belangrijke rol. In ‘War Room’, door Sony rechtstreeks op DVD uitgebracht, is dat niet anders. En dat is beslist een waarschuwing vooraf waard.

‘War Room’ gaat over het gezin Jordan. Moeder Elizabeth werkt als makelaar, vader Tony is vertegenwoordiger van medicijnen en het dochtertje Danielle krijgt van beiden te weinig aandacht, maar vooral van papa (mams is nog in de veronderstelling dat ze een redelijke band met dochterlief heeft). Ook de relatie tussen man en vrouw kan wel een grote beurt gebruiken, ze zien elkaar nauwelijks en áls ze dan met elkaar in één vertrek zijn, is er alleen geruzie. Over geld, over die nietsnut van een zwager, alles wordt aangegrepen om met elkaar te bekvechten. In de kerk bekijkt hij met een goedkeurende grijns om zijn mond de benen van een vrouwelijke kerkgangster, terwijl zijn vrouw die blik misprijzend opvangt. Gaat goed daar!

Wanneer Elizabeth het huis moet verkopen van de bejaarde Clara Williams, klikt er iets tussen de twee vrouwen. Er wordt een vervolgafspraak gemaakt en Clara laat Elizabeth haar favoriete plek in huis zien, je raadt het al, de titel wordt verklaard. De ‘War Room’ is niet meer dan een inloopkast, die helemaal leeg is gemaakt. Hier brengt Clara het grootste gedeelte van haar tijd door, biddend, zo blijkt. Dat heeft haar in het verleden geholpen. Omdat ze aanvoelt dat Elizabeth huwelijksproblemen heeft, heeft ze zich voorgenomen om haar wegwijs te maken in de wereld van het ‘God laten vechten voor je’. Door te bidden kan Elizabeth haar huwelijk redden. En dat is vervolgens precies wat er gebeurt.

‘War Room’ zal voor veel mensen zijn als het kijken van een instructievideo waarin gezegd wordt dat je vooral veel roomijs moet eten als je af wil vallen, je planten een keer per maand wasverzachter moet geven, wil je dat ze goed gaan groeien of je auto dagelijks op de oprit van de buren moet parkeren als je een betere relatie met ze ambieert. De boodschap is zo wars van alle logica en doet je zo met je oren klapperen, dat het verbaast dat de film productietechnisch zo goed in elkaar zit. De sets zijn om door een ringetje te halen, het camerawerk is dik in orde en ook de acteurs komen met de soms tenenkrommende dialogen weg. De Double Dutch scènes brengen wat lucht in het verhaal. Maar dat alles maakt van ‘War Room’ pertinent geen aanrader. Afgezien van de onsubtiele manier waarop hier zieltjes worden gewonnen voor de kerk, is de film zeker ruim veertig minuten te lang.

‘War Room’ verschijnt woensdag 16 maart 2016 op DVD en blu-ray.