Warm Bodies (2013)

Regie: Jonathan Levine | 98 minuten | komedie, romantiek, horror | Acteurs: Nicholas Hoult, Teresa Palmer, John Malkovich, Analeigh Tipton, Rob Corddry, Dave Franco, Cory Hardrict, Daneil Rindress-Kay, Vincent Leclerc, Clifford LeDuc-Vaillancourt, Bille Calmeau, Adam Driscoll, Chris Cavener, Jonathan Dubsky, Alec Bourgeois, Robert Reynolds

Liefde tussen mensen en andere wezens (vampieren, weerwolven, aliens) hebben we al vaker gezien. Met ‘Warm Bodies’ kan er een nieuw wezen aan het rijtje worden toegevoegd: de zombie. Hoe kan een zombie nou op geloofwaardige manier aantrekkelijk zijn voor een mens? Eenvoudig: door de gedaante te hebben van Britse hunk Nicholas Hoult! Het is echter niet fair om ‘Warm Bodies’ te vergelijken met de voor de hand liggende ‘Twilight’ serie, want daar is de film veel te leuk voor.

In ‘Warm Bodies’ zien we een wereld die bevolkt wordt door zombies. Een klein groepje mensen heeft zich verscholen in een gedeelte van een grote stad achter een metershoge betonnen muur. We maken kennis met R, een zombie die zijn naam vergeten is, nauwelijks kan praten, maar wel zijn gedachten met de kijker deelt. Samen met een stel andere zombies leeft R op een verlaten vliegveld waar hij een plek voor zichzelf heeft in een vliegtuig. Wanneer de zombies op jacht gaan naar mensen, komen ze een groepje jongeren tegen die medicijnen uit een kliniek probeert te roven. R valt als een blok voor de mooie Julie (Teresa Palmer), wanneer hij de hersenen van haar vriendje opeet. Om haar te beschermen tegen de andere zombies ontvoert hij haar naar zijn vliegtuig. Julie is enorm wantrouwig maar ontdekt dat R een wel heel bijzondere zombie is en echt om haar geeft. Dankzij Julie komt R er achter dat hij weer kan voelen en langzaam wordt hij menselijker. Hun liefde wordt echter op alle mogelijke manieren tegengewerkt.

‘Warm Bodies’ is gebaseerd op het boek van Isaac Marion en is in feite een bewerking van Shakespeare’s Romeo & Juliet. R is Romeo, Julie is Juliet, R’s vriend M is Mercutio en ga zo maar door. Er is sprake van een onmogelijke liefde en er is zélfs een balkonscène. Afgezien van het Shakespeare thema floreert de film in humor en romantiek. De chemie tussen Hoult en Palmer knettert van het scherm en vanaf de eerste scène is de gevatte humor volop aanwezig. R kan niet praten maar vertelt ons dankzij een voice-over hoe de wereld in elkaar steekt. Hij stelt al snel zijn beste vriend M voor en laat zien dat M de enige is met wie hij kan praten. Nou ja praten, ze kramen wat onsamenhangend gegrom uit en dat moet een gesprek voorstellen. Klinkt flauw maar het levert een komische scène op. En zo wordt er in de hele film een dikke knipoog gegeven aan het zombiegenre. Gelukkig is er ook nog sprake van horror. Het fragment waarin R de hersenen van Julie’s vriendje op eet en de skeletachtige zombies die qua vorm en snelheid doen denken aan de robots uit ‘I, Robot’ zijn oprecht griezelig. Muziek speelt ook een belangrijke rol in ‘Warm Bodies’ en is een goede mix van oude en nieuwe nummers. Zo luistert R naar oude nummers op een ouderwetse platenspeler want dan voelt de muziek volgens hem levendiger. Een gevoel dat ook bij de kijker overkomt, want de gehele soundtrack (ook moderne nummers van bands als M83) is goed gekozen bij de film.

‘Warm Bodies’ is een romantische komedie met zombies die de perfecte balans heeft gevonden tussen humor en romantiek. Er valt genoeg te zwijmelen en te lachen. Het zombiegenre wordt met respect op de hak genomen zonder ook maar één moment zuur te zijn. De film voelt zowel modern als klassiek aan dankzij het verfrissende script en het hoge Romeo & Juliet gehalte. Een aanrader!

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 25 april 2013
VOD-release: 20 juli 2013