Warning Shot (2018)

Recensie Warning Shot CinemagazineRegie: Dustin Fairbanks | 90 minuten | drama, thriller | Acteurs: Tammy Blanchard, Guillermo Díaz, David Spade, Frank Whaley, Dwight Henry, Onata Aprile, Bruce Dern, James Earl Jones, Steve Eastin, Niki Koss, Dustie Hale, Robert Johnson, Alexandra Intrator

De alleenstaande Audrey heeft moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Wanneer haar grootvader overlijdt, erft ze de familieboerderij, inclusief de bijbehorende waterrechten. De erfenis doorkruist echter de plannen van Bobby, de kleinzoon van een oude zakelijke rivaal van Audreys grootvader. Bobby wil het familiebedrijf van zijn opa Calvin overnemen, maar wel met eigen waterrechten. Hij neemt het recht in eigen hand en huurt twee mannen in om Audrey en haar dochter Cheyenne middels intimidatie ertoe te dwingen om de waterrechten af te staan. Maar Audrey geeft zich niet zomaar gewonnen, waardoor de confrontatie met haar gijzelnemers al snel flink uit de hand loopt.

‘Warning Shot’ is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, zo krijgen we al aan het begin van de film te lezen. Desondanks is het script helaas niet overal even sterk en samenhangend. De film is bijvoorbeeld rijkelijk gelardeerd met betekenisloze dialogen en matig geslaagde pogingen tot humoristische intermezzo’s. De scènes waarin personages krijgen uitgelegd dat een pistool iets anders is dan een geweer voelen bijvoorbeeld wel heel erg aan als schermvulling en vervullen absoluut geen functionele rol binnen de overkoepelende plot. Ook de continuïteit is in ‘Warning Shot’ soms ver te zoeken. Een goed voorbeeld is het deel van de film waar een woeste en kolkende rivier plotsklaps verandert in niet veel meer dan een kabbelend stroompje als een van de booswichten te water raakt.

Maar wat vooral opvalt aan ‘Warning Shot’ is dat de film regelmatig zwenkt tussen kwalitatieve uitersten. Cinematografisch is het bijvoorbeeld een goede, bij vlagen zelfs excellente prent. Er passeren voldoende artistiek interessante camerastandpunten de revue. De actiesequenties zijn daarentegen vaak matig en ongeïnspireerd gefilmd, vooral omdat de onervaren regisseur Dustin Fairbanks te vaak terugvalt op het alom bekende principe van de schokkerige camerabeelden.

Ook qua acteerwerk is ‘Warning Shot’ een wisselvallige bedoening. Tammy Blanchard overtuigt bijvoorbeeld niet als de vermeende power woman Audrey en hanteert net wat te vaak een overdreven emotionele toon. De volleerde Hollywoodveteranen Bruce Dern en James Earl Jones zijn daarentegen hun oerdegelijke zelf, maar hun rollen zijn te bescheiden om de film echt naar een hoger niveau te tillen. Het psychologisch interessantste karakter is de door Guillermo Díaz vertolkte schurk Rainy. Op het eerste gezicht lijkt dit onbehouwen heerschap vooral een tweedimensionale boerenpummel, maar naarmate de film vordert ontwikkelt Rainy zich tot een charismatische en intelligente psychopaat met een scherp inzicht in de menselijke psyche. De manier waarop Díaz het karakter neerzet is typerend voor de film als geheel: soms overtuigend en angstaanjagend, maar bij tijd en wijle ook gekunsteld, gemaniëreerd en overdreven.

Hoewel ‘Warning Shot’ zeker wel wat aardige momenten herbergt, is het over de gehele linie toch vooral een vrij simplistische en wisselvallige misdaad- en actiethriller, overgoten met een dramatisch sausje. Geen vreselijke film, maar door het rommelig aandoende script en het gebrek aan verrassing ook allesbehalve een aanrader.

Frank Heinen

DVD- en blu-ray-release: 24 mei 2019