Wat is dan liefde (2019)

Recensie Wat is dan liefde CinemagazineRegie: Aniëlle Webster | 103 minuten | romantiek, komedie | Acteurs: Elise Schaap, Maarten Heijmans, Teun Luijkx, Anneke Blok, Michiel Romeyn, Maike Meijer, Aiko Beemsterboer, Jan-Paul Buijs, René van ’t Hof, Mandela Wee Wee, Monica Geuze, Marie-Louise Stheins, Paul Groot, Owen Schumacher, Hannah van Lunteren, Beppie Melissen, Esther Scheldwacht, Carolien Spoor, Aus Greidanus sr.

Elise Schaap staat momenteel volop in de schijnwerpers. Niet alleen won ze de Gouden Televizier Ster Acteur/Actrice 2019, vanwege haar geweldige acteerwerk in tv-programma’s als ‘De TV-kantine’, Soof de serie’ en ‘Familie Kruys’, ze schittert ook in de romantische komedie ‘Wat is dan liefde’ (2019) van regisseur Aniëlle Webster (‘Huisvrouwen bestaan niet’, 2017). Schaap wordt geroemd om de voortreffelijke manier waarop ze typetjes gestalte geeft; ze kroop al eens in de huid van BN’ers als Estelle Cruijff, Famke Louise, Olcay Gulsen en Nikkie Plessen. Maar vooral haar rol van de Roemeense Ruxandra in de tv-serie ‘Familie Kruys’ maakt haar geliefd bij het publiek. In ‘Wat is dan liefde’ speelt Schaap Cato de Deugd, een succesvolle echtscheidingsbemiddelaar die geroemd wordt om haar kalme, communicatieve aanpak; ze schreef er zelfs een bestseller over. Bij toeval wordt ze gevraagd aan de slag te gaan bij het grote advocatenkantoor van Wim Boeker (Michiel Romeijn), een mastodont uit het vak die eerdaags met pensioen gaat en bovendien nog op zoek is naar een opvolger. Ondanks haar ‘geitenwollensokkenimago’ heeft Cato er wel oren naar om partner te worden, maar daarvoor moet ze eerst nog zien af te rekenen met de gladde Gijn (Maarten Heijmans), die in alle opzichten haar tegenpool is. Zo gaat hij er bij echtscheidingszaken vol in, parkeert zijn Porsche het liefst overdwars in een invalidenparkeervak, speelt met stressballen in de vorm van borsten en duikt als de baas even niet kijkt met secretaresses – die hij ‘hertjes’ noemt – het toilet in voor een snelle wip.

Zoals je bij dit soort films al aan voelt komen, blijkt achter die façade van lompe horkerigheid best een leuke vent schuil te gaan. En Cato blijkt op haar beurt dan weer meer haar op de tanden te hebben dan menigeen denkt. In de zakelijke wereld van het advocatenkantoor valt ze nauwelijks uit de toon, want in ware liefde gelooft ze niet. Al acht jaar heeft ze een relatie met de zachtmoedige muzikant Sander (Teun Luijkx), die misschien niet zo succesvol en geslaagd is in het leven, maar die wel oprecht van haar houdt en klaarstaat met een met liefde gemaakt prakkie als ze thuiskomt. Cato lijkt er niet warm of koud van te worden, maar het is natuurlijk wel lekker veilig en vertrouwd. Haar ouders (Beppie Melissen en René van ’t Hof) zijn ook al jaren uit elkaar en haar zus Judith (Maike Meijer) en haar man (Tjebbo Gerritsma) klooien ook al een tijdje wat aan. Waarom zou je dan ook in ware liefde geloven? Totdat ze als een blok voor Gijs blijkt te vallen en hij ook voor haar. Voor een vrouw die verliefdheid louter ziet als ‘een hoop chemische stofjes’ zijn deze gevoelens wel even wennen…

‘Wat is dan liefde’ is een romantische komedie die vragen stelt bij het bestaan en de betekenis van ware liefde, maar er vervolgens wel vol mee ingaat. Want de cynische benadering van het begin wordt door scenarioschrijver Dorien Goertzen (‘Rendez-Vous’, 2015) niet tot het einde toe doorgetrokken. Wat verfrissend begint, wordt steeds voorspelbaarder en de vragen die de film zichzelf stelt, worden wat halfslachtig beantwoord. Hadden we hier met acteurs van een minder kaliber te maken gehad, dan was ‘Wat is dan liefde’ met zijn tegenstrijdige boodschap een grote teleurstelling geworden. Gelukkig zit de cast vol topacteurs, die de film met gemak naar een hoger plan tillen. Natuurlijk is daar Schaap, die Cato’s opmerkelijke transformatie van geitenwollensok naar carrièretijgergeloofwaardig weet te brengen als geen ander bingedrinking charmant weet te maken. Daar tegenover staat de al even talentvolle Maarten Heijmans, die net als eerder in de steengoede serie ‘Klem’ laat zien uitstekend een klootzak te kunnen spelen, maar dan wel eentje met een klein hartje. Een korpsbal op het werk, maar een rasechte familyman bij zijn ouders in Friesland. De personages zijn rijk en ook de kleinere rollen worden ingevuld door heerlijke acteurs; natuurlijk Michiel Romeijn, die alleen al met zijn uitstraling punten scoort, maar ook Anneke Blok met haar geweldige timing, Beppie Melissen en René van ’t Hof. Owen Schumacher en Paul Groot houden hun rollen (bewust?) klein en het is nota bene de jonge Aiko Beemsterboer, die Cato’s tienernichtje speelt, die met de raakste opmerkingen op de proppen komt. Alleen die arme Teun Leuijkx komt er als goedmoedige lobbes wat bekaaid vanaf; zijn Sander is zo’n jongen die je het allerbeste gunt. Als zijn hart gebroken wordt, dan breekt dat van ons een beetje mee.

Waar Aniëlle Webster en Dorien Goertzen met hun verhaal naartoe willen, is wat onduidelijk en tegenstrijdig, maar dankzij de cast vol geweldige acteurs, de prima humor en de personages die ondanks hun gebreken toch sympathiek zijn, sluiten we ‘Wat is dan liefde’ toch in onze armen. Al was het alleen al voor die fantastische Elise Schaap en Maarten Heijmans!

Bioscooprelease: 17 oktober 2019