We Are Marshall (2006)

Regie: McG | 124 minuten | drama, sport | Acteurs: Matthew McConaughey, Matthew Fox, Anthony Mackie, David Strathairn, Ian McShane, Kate Mara, January Jones, Kimberly Williams, Arlen Escarpeta, Robert Patrick, Brian Geraghty, Tommy Cresswell, Christian Kanupke, Nina Jones, Kevin Atkins, Mark Patton, Huntley Ritter, Brett Rice, Dalton Polston, Andrew Wilson Williams, Ellie Zellers, Mark Oliver, Brian Beegle, L. Warren Young, David Dwyer, Wes Brown, Mike Pniewski

14 november 1970 was een zwarte dag voor de Marshall Universiteit uit het dorpje Huntington, West Virginia. Tijdens de terugvlucht na een uitwedstrijd crasht het vliegtuig waarbij het gerespecteerde American Football team van de school (bestaande uit 75 man) en de coaches om het leven komen. Het nieuws komt hard aan in het dorp en de sport en het team waar het dorp decennia lang voor hebben gejuicht is niet meer.

Voor de Marshall Universiteit en het dorpje Huntington is “Marshall Football” meer dan een sport alleen, het is een manier van leven. Na de vliegtuigcrash, die in één klap een eind maakte aan het American Football in het dorp, probeert de universiteit hun activiteiten weer op te pakken. Ze zijn er echter nog niet klaar voor om een nieuw Football team te beginnen en het dorp rouwt om de grote verliezen die ze geleden hebben. De enkele thuisgebleven spelers voelen zich schuldig dat zij nog wel in leven zijn en de assistent-coach genaamd Red Dawson (gespeeld door Matthew Fox, die sinds zijn rol in ‘Lost’ kennelijk minder vaak in vliegtuigen stapt), die met de auto na de uitwedstrijd naar huis was gegaan, wil niks meer met American Football te maken hebben. Na een aantal maanden besluit het hoofd van de universiteit een advertentie te plaatsen voor een nieuwe football coach om langzaam maar zeker een nieuw team te beginnen. De reacties blijven uit, gezien de coaches het een ondankbare baan vinden en de directeur is ten einde raad.

Dan wordt hij gebeld door American Football fan Jack Lengyel (Matthew McConaughey). Deze Texaans pratende familieman, die niet woonachtig is in het dorp en geen enkele coaching ervaring heeft, ziet wel wat in deze baan. Na wat aandringen bij de directeur wordt hij coach en zet alles op alles om weer een team in elkaar te zetten.

Zijn eerste stap is assistent coach Red Dawson om te praten zich weer bij het team te voegen. Na dit doel bereikt te hebben proberen ze een team samen te stellen. Dit is moeilijker dan gedacht, want wie wil er nu voor een team zonder spelers spelen. Na genoeg spelers te hebben gevonden (ook bij andere sporten als voetbal en basketbal worden ze vandaan gehaald) zijn ze klaar voor de eerste wedstrijd. Het team blijkt een fiasco en ze verliezen dan ook behoorlijk. Het dorp en de directeur beginnen het vertrouwen in het team en in coach Lengyel te verliezen, dus aan hem de taak het vertrouwen terug te winnen en een winnend team te vormen.

Matthew McConaughey speelt overtuigend een Texaanse Hillbilly, met zijn hart op de juiste plaats, maar die rol heeft hij vaker gespeeld. Het is jammer dat hij weer laat zien geen veelzijdig acteur te zijn. Matthew Fox zet een goede prestatie neer als assistent-coach die zijn hoofdcoach en footballteam verliest. ‘We Are Marshall’ is de eerste grote film waarin hij speelt sinds zijn rol als Jack in de hitserie ‘Lost’, en gezien zijn acteerwerk zal het zeker niet de laatste zijn.

‘We Are Marshall’ is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Dit betekent meestal dat de inhoud geromantiseerd wordt om het Hollywood-publiek wat meer aan te spreken. Dat gevoel heb je bij ‘We Are Marshall’ ook, en dat is jammer. Uiteindelijk is het een leuke film geworden in de trant van ‘Remember the Titans’, met minder acteerwerk, maar zeker wel de moeite waard.

Redactie Cinemagazine