We Margiela (2017)

Recensie We Margiela CinemagazineRegie: mint film office | 99 minuten | documentaire

Er zijn talloze studies verricht over het individualisme versus het collectivisme. De mens als individu in zijn pure vorm bestaat bijna niet, zo lijkt de consensus. Iedereen doet wel dingen om rekening te houden met een ander, al ben je verder volledig op jezelf gericht. Maar hoe gaat dat met mensen die hun creativiteit gebruiken om in leven te blijven, als werk dus? Als je iets maakt, wil je daar dan de credits voor? Of geef je deze ‘eer’ op ten behoeve van het team waarmee je werkt? Documentaire ‘We Margiela’, geregisseerd door mint film office, gaat in op het collectieve creatieve proces waar modehuis Margiela in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw wereldberoemd mee werd.

De Belgische modeontwerper Martin Margiela richtte samen met zakelijk partner Jenny Meirens in 1988 Maison Martin Margiela op. Van meet af aan staat het creatieve proces voorop. Geld verdienen is niet belangrijk. Een grote naam in de mode zijn, die droom werd nagestreefd. Jenny – als voice-over te horen voor een wit scherm en in juli 2017 overleden – vertelt dat de twee elkaar perfect aan hebben gevuld en ‘als je niet bereid bent te verliezen, kun je ook niet winnen’. Dat Meirens en Margiela een gouden combi vormden wordt meerdere malen beaamd door voormalige werknemers in de ‘We Margiela’.

De opzet van de documentaire vertoont opvallende gelijkenissen met hoe Maison Margiela te werk ging. Dat begint al met de credits. Mint film office is van een bekende filmmaakster, maar natuurlijk is zij niet alleen verantwoordelijk voor ‘We Margiela’. En net als de ontwerpen van het modehuis kent ook deze documentaire haar rafelrandjes. Een microfoon of hand van de camera-operator in beeld, een duidelijke knip in een interview, en op het einde de opmerking ‘we moeten wel wat stilte opnemen’. Het is vervreemdend, maar ook wel verfrissend en de gedachte erachter is mooi. ‘We Margiela’ vormt zo een ode aan het modehuis dat haar toekomst ver vooruit was en een inspiratie vormde voor talrijke andere mode-ontwerpers, ook nu nog.

Voor mode-liefhebbers is ‘We Margiela’ een feest. Er zijn veel archiefbeelden, waarin de unieke ontwerpen en de bijzondere look van de modellen te zien zijn. De interviews met de oud-medewerkers zijn openhartig. Hun naam noch hun taak in het modehuis blijft – natuurlijk – anoniem, maar is soms uit het verhaal op te maken. Toch vallen de talking heads op een gegeven moment wel in herhaling en voegt een volgend fragment waarin verteld wordt hoe Martin Margiela de pers ontweek en hoe talentvol hij was niet veel meer toe. En wie hoopt een glimp op te vangen van Martin Margiela zelf, wordt teleurgesteld. Maar als zelfs Annie Leibovitz hem niet voor de camera krijgt…

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 26 oktober 2017