Weathering with You – Tenki no ko (2019)

Recensie Weathering with You CinemagazineRegie: Makoto Shinkai | 114 minuten | animatie, drama | Originele stemmencast: Kotaro Daigo, Nana Mori, Shun Oguri, Sei Hiraizumi, Yûki Kaji, Kentaro Araki, Tsubasa Honda, Kana Hanazawa, Kana Ichinose

Anime-fans zijn al lang bekend met de naam Makoto Shinkai. Sinds zijn debuutfilm ‘The Place Promised in Our Early Days’ (2004) heeft de regisseur zich naar de absolute top van de hedendaagse Japanse animatie-wereld gewerkt. Bij het grotere publiek werd Shinkai uiteindelijk bekend met zijn romantische body-swap film ‘Your Name’ (2016). In Japan staat die film op de tweede plaats als de meest succesvolle anime-film aller tijden, vlak achter Hayao Miyazaki’s ‘Spirited Away’ (2001). De verwachtingen rondom Shinkais volgende film waren dan ook hooggespannen. Zijn fans hebben vervolgens drie jaar lang moeten wachten, maar met ‘Weathering with You’ zullen zij ongetwijfeld gelukkig zijn.

‘Weathering with You’ volgt de 16-jarige jongen Morishima Hodaka. Hodaka is zijn oude leven beu en vlucht met enkel een rugzak en een beetje geld naar Tokio. Maar het leven in zo’n grote stad blijkt erg zwaar te zijn voor een minderjarige. Het leven in Tokio is duur en niemand wil hem zonder ID-bewijs werk geven. Na een paar hongerige dagen op straat ontmoet hij echter Keisuke, een louche uitgever van een tijdschrift dat verslag doet over onverklaarbare fenomenen. Voor een laag loon, maar wel met de mogelijkheid om op kantoor te slapen en ’s avonds mee te mogen eten, wordt Hodaka een stagiair bij Keisuke. Zijn eerste opdracht: onderzoek verrichten over de zogeheten ‘zonneschijnmeisjes’, jonge meisjes die de regen kunnen stoppen en de lucht op kunnen laten klaren. Eerst neemt Hodaka deze volkslegende weinig serieus, maar dan ontmoet hij Hina, een vriendelijk meisje dat over deze gave lijkt te beschikken. Hina is met spoed op zoek naar geld om haarzelf en haar kleine broertje Nagi te onderhouden. Dit brengt Hodaka tot een winstgevend idee: samen met Hina richt hij een zonneschijndienst op. Men kan dit goed gebruiken in Tokio, want de stad wordt al maanden geplaagd door constante regenval. Maar terwijl de populariteit van de zonneschijndienst toeneemt, merkt Hodaka ook dat zijn gevoelens voor Hina sterker worden.

Zoals gebruikelijk bij de films van Makoto Shinkai, is de prachtige animatie het eerste dat opvalt aan ‘Weathering with You’. Tokio is zelden zo gedetailleerd en levendig geanimeerd als hier het geval is. In de eerste paar scènes krijg je als kijker al gelijk het gevoel dat dit een daadwerkelijk bewoonde stad is. Dit is een metropool die voortdurend in beweging is. Ondanks de hevige regenval blijven de mensen zich standvastig vasthouden aan hun werkzaamheden: een alsmaar bewegende massa aan paraplu’s die zich naar onbekende bestemmingen voortbeweegt. Maar ook de kleinere omgevingen, zoals de redactie van Keisuke (feitelijk zijn woning), beschikken over een gedetailleerde en bovenal sfeervolle tekenstijl. Deze omgevingen hebben een mate van charme die ervoor zorgt dat je als kijker ook een onderdeel van deze wereld wilt zijn. Het liefst zou je in de wereld verdwalen om nooit meer terug te komen.

Maar ondanks de prachtige animatie heeft ‘Weathering with You’ ook een aantal duidelijke problemen. Dit valt voornamelijk te wijten aan de mix tussen romantiek en fantasy en de manier hoe deze genres worden toegepast in de film. ‘Weathering with You’ is namelijk het sterkst op de momenten waarop de film zich volledig concentreert op de opbloeiende verliefdheid tussen Hodaka en Hina. De interacties tussen de twee zijn zowel aandoenlijk als komisch. Maar op de momenten dat Shinkai de luchtigheid van de film inruilt voor echte dramatische invalshoeken, komt ‘Weathering with You’ niet goed uit de verf. Wanneer de film dramatisch wordt, leunt Shinkai namelijk heel erg op de fantasy-elementen van de film. Deze elementen zijn niet voldoende uitgewerkt en de reactie die men heeft op deze bovennatuurlijke gebeurtenissen is verre van overtuigend. Iedereen accepteert het maar als Hina de regenval laat stoppen en zelden vraagt iemand zich af waarom dit exact voorvalt. In een anime-film als ‘Kiki’s Delivery Service’ wordt de toverkracht van diens hoofdpersonage ook geaccepteerd, maar in die film is het al vanaf het begin duidelijk dat dit niet om een directe reflectie van onze eigen wereld gaat. ‘Weathering with You’ speelt zich daarentegen duidelijk af een wereld waarin toverkracht géén rol speelt, maar wanneer er dan toch onverklaarbare verschijnselen plaatsvinden reageert men nauwelijks verbaast.

Met een duidelijkere focus en een beter opgezette wereld had hier een hoger niveau kunnen worden bereikt. In zijn huidige vorm schiet de film daarin simpelweg in tekort. Minder aandacht had kunnen worden besteed aan de fantasy-elementen, want de film bewijst met enkel romantiek en komedie ook al ver te komen. Maar niettemin, alleen al vanwege de visuele en technische kracht, is de nieuwste titel van Shinkai een aanrader voor animatieliefhebbers.

Len Karstens

Bioscooprelease: 30 januari 2020