Wedding Daze (2006)

Regie: Michael Ian Black | 90 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Jason Biggs, Isla Fisher, Joe Pantoliano, Joanna Gleason, Edward Herrman, Margo Martindale, Michael Weston, Ebon Moss-Bachrach, Heather Goldenhersh, Jay O. Sanders, Robert Corddry

Regisseur Michael Ian Black levert met zijn eerste langspeelfilm geen cinema af die uitblinkt in originaliteit. Het gegeven is leuk en niet eens zo heel ver gezocht. De uitwerking is in grote lijnen lekker. Zoals de twee toekomstige geliefden elkaar ontmoeten en zoals ze met elkaar omgaan is goed te volgen. Jason Biggs en Isla Fisher passen prima bij elkaar en ze zetten hun rollen geloofwaardig neer. Toch is er iets niet helemaal okay. Black lijkt te twijfelen tussen hilarische comedy en standaard romance, waardoor de film niet in balans is. De openingsscène is over the top en dekt in niet de lading van de rest van de film. De aanleiding voor Anderson’s inzinking in het begin, het feit dat zijn vriendin sterft doordat hij haar op een nogal vreemde manier een aanzoek doet, is wat te ver gezocht. En zo zitten er meerdere scènes (zoals de gevangenisscène aan het eind) en karakters in het verhaal waarbij je dat gevoel krijgt. Alsof Black zichzelf en zijn film niet helemaal serieus genoeg heeft genomen, of misschien, onder druk van de filmbazen, concessies heeft moeten doen.

Er zitten een aantal bijrollen in de film die te overdreven zijn, zodat je je afvraagt of de makers bang waren dat het anders niet leuk genoeg zou zijn. Voorbeelden daarvan zijn de overcharmante ober in de openingsscène en Anderson’s ouders, een soort seksverslaafde psychopaten. Grote uitzondering hierop is de rol van Ted (Michael Weston), die een uitstekende, innemende en zeer geloofwaardige beste vriend neer zet. Hartverwarmend en grappig tegelijk en niet té. Het lijkt er niet op dat Biggs van plan is zijn imago als net niet té burgerlijke, maar toch ook wel erg Amerikaanse semi-sukkel los te laten. Na de behoorlijk succesvolle ‘American Pie’ sequels doet hij zijn ding nog eens dunnetjes over in ‘Wedding Daze’. Hoewel deze film niet hetzelfde is, ligt de rol duidelijk weer in dezelfde lijn en ja, het is het een rol die hem past. Hetzelfde geldt voor zijn tegenspeelster Isla Fisher, die haar trucje ook al deed in ‘Scooby Doo’, ‘Wedding Crashers’ en ‘Hot Rod’. Toch heeft zij inmiddels ook een andere soort rol neergezet in de thriller ‘The Lookout’. Voor haar is dat wellicht makkelijker, omdat ze nog geen hoofdrol van betekenis heeft neergezet. Dat heeft dus ook zo zijn voordelen.

In de aftiteling wordt (gek genoeg) de juiste toon weer gevonden, met wat aardige filmpjes, wat een hoop goed maakt. Maar uiteindelijk hebben we hier te maken met een niet geheel geslaagde formulefilm, omdat vooral de hoeveelheden van de ingrediënten niet in balans zijn. Soms wat te veel suiker, soms wat te weinig. Hij heeft wel smaak, maar had veel lekkerder kunnen zijn.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 6 september 2007