Welcome Home (2018)

Recensie Welcome Home CinemagazineRegie: George Ratliff | 98 minuten | thriller | Acteurs: Emily Ratajkowski, Aaron Paul, Riccardo Scamarcio, Katy Louise Saunders, Alice Bellagamba, Francesco Acquaroli, Evgeny Krylov, Igor Mikhaylov, Robert Babin, Sam Mane, Nav Ghotra, Daphne Alexander, Federico Riccardo Rossi

Een uiteenvallend huwelijk, een afgelegen middeleeuws klooster, een geheimzinnige vreemdeling. Wie een beetje zijn filmgenres kent weet dat het hier gaat om een horrorfilm of (zoals in dit geval) een thriller. In ‘Welcome Home’ probeert het jonge echtpaar Bryan en Cassie nog iets van hun huwelijk te redden door een gerenoveerd klooster te huren in Italië. Maar de vakantie is nauwelijks begonnen of er duikt een vreemdeling op, de mysterieuze Italiaan Federico.

Als kijker weet je in eerste instantie niet waarom het huwelijk zo wankel is en wat Federico allemaal van plan is. Maar al snel leren we het antwoord op de eerste vraag en ongeveer het antwoord op de tweede. In dat woordje ‘ongeveer’ schuilt de redding van deze thriller. Dat Federico niet helemaal fris is begrijpen we, maar of hij echt kwaad in de zin heeft en waarom… We komen er pas heel laat achter, maar tot die tijd zitten we in (lichte) spanning.

Afgezien van die spanning moet ‘Welcome Home’ het hebben van sfeer en schoonheid. De sfeer van het middeleeuwse klooster en van het nabijgelegen oude stadje, de schoonheid van de Italiaanse provincie. En dan is er nog de schoonheid van actrice Emily Ratajkowski (type supermodel) die Cassie speelt. Haar grootste hobby blijkt douchen, en omdat een film nou eenmaal minstens anderhalf uur moet duren, krijgen we er vele douchescènes als opvulling bij. ‘Welcome Home’ neigt daarmee een beetje naar een erotische thriller, al is hij daar dan iets te braaf voor.

Voor een thriller is ‘Welcome Home’ een opvallend ingetogen film, zonder nerveuze muziek en schrikeffecten. Ook gebeurt in het eerste uur niet al te veel spannends (behalve dan dat douchen) maar wordt de dreiging wel steeds groter. Het laatste half uur gaat het dan los, en laten de makers meteen maar iedere logica en waarschijnlijkheid varen. Dan blijkt dit een thriller vol plotholes, vreemde acties en een bizar (maar stiekem leuk) einde.

Zo is ‘Welcome Home’ een thriller die het voor sommigen net wel, en voor anderen net niet zal hebben. Een film die amuseert en zelden verveelt, maar die kwalitatief niet overhoudt. Zodat je na afloop meer zin hebt om onder de douche te stappen dan nog even lekker na te thrillen.

Bioscooprelease: 8 november 2018