Welcome to Marwen (2018)

Recensie Welcome to Marwen CinemagazineRegie: Robert Zemeckis | 115 minuten | biografie, komedie | Acteurs: Steve Carell, Falk Hentschel, Matt O’Leary, Nikolai Witschl, Patrick Roccas, Alexander Lowe, Eiza González, Leslie Zemeckis, Merritt Wever, Gwendoline Christie, Stefanie von Pfetten, Janelle Monáe, Leslie Mann, Neil Jackson, Diane Kruger,

Als een komiek op de serieuze toer gaat, kan dat mooie cinema opleveren. Neem nu wijlen Robin Williams. Achter zijn drukke maniertjes en ADHD-humor ging ook een getalenteerd dramatisch acteur schuil. Kijk maar naar zijn creepy rol in ‘One Hour Photo’ of zijn ingetogen vertolking in ‘The Night Listener’. Williams had twee kanten. Ook Steve Carell heeft allang bewezen niet alleen de lolbroek uit te kunnen hangen. Zijn kolderieke personage uit ‘Anchorman’ staat in schril contrast met zijn gelaagde vertolking in een film als ‘Looking For a Friend For The End Of The World’. Vooral in meer diepgaande rollen komt Carell goed tot zijn recht. In ‘Welcome To Marwen’ vertolkt de Amerikaanse komiek opnieuw een serieuze rol en opnieuw maakt hij indruk.

In ‘Welcome To Marwen’ kruipt Carell in de huid van Mark Hogancamp. Deze man bestaat echt en heeft een op zijn zachtst gezegd ‘bijzonder’ verleden. Hij werd ernstig mishandeld vanwege zijn voorliefde voor vrouwenschoenen. Deze zware mishandeling traumatiseerde Hogencamp enorm, waardoor hij zijn baan als striptekenaar niet meer kon uitvoeren. Om deze heftige gebeurtenissen te verwerken, besloot hij zich om in zich in een fantasiewereld te storten. In zijn tuin maakte hij een miniatuurdorp, Marwen genaamd, waar hij met behulp van poppen en een fotocamera de WOII-avonturen van zijn alter ego Cap’n Hogie filmt. Hij probeerde daarmee zijn psychologische trauma te verwerken. Het geluk lijkt hem toe te lachen wanneer hij kennis maakt met Nicol, zijn nieuwe overbuurvrouw.

De synopsis klinkt te absurd om waar te zijn, maar Hogancamp bestaat dus echt. Robert Zemeckis – ooit een geniaal regisseur met titels als ‘Back To The Future’ en ‘Who Framed Roger Rabbit’ op zijn naam – slaagt er niet in om een samenhangend verhaal te vertellen. Zonder voorkennis is deze film niet erg goed te volgen en dat is jammer. Doodzonde eigenlijk, want Carell is in bloedvorm. Hij weet een ietwat vreemd en zielig figuur een menselijk gezicht te geven en vervalt nooit in karikaturaal spel. Zelfs het semi-verplichte liefdesverhaallijntje is dankzij zijn spel nog acceptabel te noemen. ‘Welcome To Marwen’ is niet onaardig, maar in deze ‘niet onaardige’ film zit een waar meesterwerk verborgen dat er door de warrige regie niet uitkomt. Vooral een aanrader voor fans van Carell dus.

Bioscooprelease: 10 januari 2019
DVD- en blu-ray-release: 29 mei 2019