Welcome to Me (2014)

Regie: Shira Piven | 87 minuten | komedie, drama | Acteurs: Kristen Wiig, Wes Bentley, Linda Cardellini, Joan Cusack, Loretta Devine, Jennifer Jason Leigh, Thomas Mann, James Marsden, Tim Robbins, Alan Tudyk, Kulap Vilaysack, Mitch Silpa, Anelia Dyoulgerova, Joe Roland, Joyce Hiller Piven, Jack Wallace, Rose Abdoo

Van sommige mensen vraag je je weleens af, waarom zijn ze eigenlijk beroemd? Wat kunnen ze zo goed dat ze een eigen televisieprogramma, meestal in de vorm van een ‘real life soap’, hebben? Waar dan ook nog eens honderdduizenden mensen naar kijken. Types als ‘Barbie’, Roy Donders en, meer internationaal gezien, de complete familie Kardashian zijn uitsluitend beroemd omdat ze de schaamte voorbij zijn en hun hele hebben en houwen laten vastleggen door camera’s. Wat de gekte van beroemd zijn met je kan doen, daarvan zijn zij de levende voorbeelden. In de film ‘Welcome to Me’ (2014) wordt eigenlijk precies het tegenovergestelde uitgangspunt genomen. De hoofdpersoon ís eigenlijk al gek, voordat ze een eigen televisieshow krijgt. Laten we er voor het gemak maar van uitgaan dat dat niet geldt voor de hierboven genoemde voorbeelden…

In ‘Welcome to Me’ draait het om Alice Krieg (Kristen Wiig), die duidelijk een persoonlijkheidsstoornis heeft. Haar dagen vult ze in haar aardedonkere appartement met het kijken naar de ontelbare afleveringen van de talkshow van Oprah Winfrey, die ze heeft opgenomen en die ze inmiddels allemaal uit haar hoofd kent. Het mag duidelijk zijn dat Alice ze niet allemaal op een rijtje heeft en regelmatig haar psycholoog Daryl (Tim Robbins) opzoekt. Maar nu heeft ze haar medicijnen al geruime tijd niet ingenomen en dat stemt Daryl een tikkeltje ongerust. Zeker als Alice ineens de hoofdprijs in een loterij wint en met haar 86 miljoen pas gewonnen dollars het briljante idee krijgt haar eigen zendtijd in te kopen. De lokale zender, geleid door de gebroeders Ruskin (James Marsden en Wes Bentley), stemt toe omdat ze haar miljoenen zeer goed kunnen gebruiken. En dus gaat Alice los met haar eigen talkshow, waarin alles draait om… haarzelf! Ook al zijn de meer ervaren collega’s (Joan Cusack en Jennifer Jason Leigh) daar niet blij mee en hadden haar ex-man (Alan Tudyk) en beste vriendin (Linda Cardellini) liever gezien dat Alice andere dingen met haar geld had gedaan.

Wat, behalve het originele uitgangspunt, heel aardig is aan ‘Welcome to Me’, is dat Alice voor het oog van haar kijkers, live op televisie, haar diepste emotionele en psychische problemen te lijf gaat. Op het oog is het allemaal erg grappig, zoals we van Kristen Wiig gewend zijn. Zo eist Alice dat ze elke aflevering op een grote boot in de vorm van een zwaan het podium opkomt en worden jeugdige actrices gecharterd om trauma’s uit een ver verleden na te spelen. Hilariteit alom, maar ‘Welcome to Me’ kent ook een veel tragischere kant. Kristen Wiig zet de borderliner Alice met bijzonder veel overtuiging neer. Het ene moment is daar het uitgestreken gezicht, het volgende moment barst ze in een woeste tirade uit. De bizarre scènes die de uitzendingen van haar talkshow opleveren, zijn ‘jaw dropping’; niet alleen voor ons als kijker maar ook voor de collega’s van Alice die vol ongeloof achter de schermen meekijken. En haar fratsen worden steeds gekker. Voor Wiig volop ruimte om te laten zien wat ze in huis heeft. Nadeel daarvan is dat de rest van de cast – toch niet de minste namen – tweede viool spelen.

Regisseur Shira Piven (de zus van acteur Jeremy Piven), voor wie dit na ‘Fully Loaded’ uit 2011 pas de tweede film is, weet uitstekend de balans tussen komedie en tragedie te houden en juist dat maakt deze film verrassend sterk. Kristen Wiig bewijst nog maar weer eens dat ze een van de beste vrouwelijke komieken van deze tijd is en toont hier zeker ook uit de voeten te kunnen met meer gelaagde rollen. ‘Welcome to Me’ is lekker tegendraads en zit uitstekend in elkaar. Eén van de betere satires van het jaar.

DVD-release: 19 augustus 2015