Wendell & Wild (2022)

Recensie Wendell & Wild CinemagazineRegie: Henry Selick | 105 minuten | animatie, avontuur | Originele stemmencast: Keegan-Michael Key, Jordan Peele, Angela Bassett, Lyric Ross, James Hong, Sam Zelaya, Tamara Smart, Seema Virdi, Ramona Young, Ving Rhames, Michele Mariana, Natalie Martinez, Tantoo Cardinal, Igal Naor, Gary Gatewood, Gabrielle Dennis, David Harewood, Maxine Peake, Phoebe Lamour, Nick E. Tarabay, Joseph Tran, Caroline Crawford, Mandy Hutchings, Samantha Fawaz

Henri Selick is een man van grote faam en kleine output. De maker van legendarische stop-motion animatiefilms als ‘The Nightmare before Christmas’ en ‘Coraline’ maakte met animatiehorrorcomedy ‘Wendell & Wild’ pas zijn vijfde langspeelfilm in dertig jaar tijd. Voor deze film bundelde hij de krachten met rising star Jordan Peele, regisseur van ‘Get Out’, ‘Us’ en ‘Nope’.

‘Wendell & Wild’ is nog geen vijf minuten onderweg wanneer hoofdpersoon Kat zo ongeveer een even groot trauma beleeft als de niets vermoedende kijker. Tijdens een autoritje met vader Delroy en moeder Wilma gebeurt er iets onverwachts waardoor de auto in het water terechtkomt. Delroy en Wilma overlijden, de kleine Kat overleeft het ongeluk maar raakt nu zelf van het pad. Vele jaren later komt de puber Kat terecht in een heropvoedingsproject dat haar terugbrengt naar Rust Bank, de stad waar ze is opgegroeid. Daar blijkt van alles mis. Zoals de komst van twee vrolijke demonen, Wendel en Wild, die zeggen dat ze Kat kunnen helpen haar ouders weer tot leven te brengen.

Lijkt bovenstaande al heel wat plot voor een enkele animatiefilm, in de praktijk is de film nog veel voller. We ontmoeten een artistieke transgender klasgenoot, er is gedoe over een brand, we raken gecharmeerd van het uit de maat gegroeide beerdierje Spark Plug, een soort combi van hond, androïde en stofzuiger, en we zien een stel tot leven gewekte hoogwaardigheidsbekleders.

Ondanks die aantrekkelijke plot heeft deze film één groot probleem. Horrorscènes en traumatische gebeurtenissen maken hem ongeschikt voor de allerjongsten. Tegelijk wil de film iets vertellen, op een Pixarachtige manier (‘Inside Out’), wat bestemd lijkt voor jonge adolescenten. Alleen is het thema van geestelijke demonen en omgaan met je innerlijke kind wat minder interessant voor die groep. Geen sentimentele liefde zoals in de Twilight-reeks, maar ook geen maatschappelijk zware thema’s zoals in veel Nederlandse jeugdfilms.

Jammer wel, want ‘Wendell & Wild’ heeft behoorlijk wat te bieden. Humor, inventief verhaal, lekkere muziek en oogstrelende animaties. Grootste kracht zijn de losse elementen. Zoals twee afzichtelijk nonnen die gelijktijdig één accordeon bespelen, de schitterende ghettoblaster Cyclops, de knipoog naar Oscar Wilde, de kermis in de hel en de vele tegelijk creepy en hilarische details. Dit alles maakt ‘Wendell & Wild’ een fijne geëngageerde film die prima past in het oeuvre van zowel Selick als Peele. Nu nog een publiek hiervoor.

VOD-release: 28 oktober 2022 (Netflix)