Wendy & Dixie – Wendy (2017)

Recensie Wendy & Dixie CinemagazineRegie: Dagmar Seume | 88 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Jule Herman, Jasmin Gerat, Julius Hotz, Waldemar Kobus, Maren Kroymann, Henriette Morawe, Nadesha Brennicke, Benjamin Sadler, Lea Eileen Stönner, Jesse Albert, Rolf Berg, Axel Siefer, Christian Skibinski, Anton Weber

De een had zijn slaapkamer vroeger vol hangen met posters van bekende artiesten of filmsterren, de ander met sporthelden. En je had nog een derde categorie: de paardenmeisjes. Elke cent die ze hadden werd besteed aan hun hobby en elk vrij uurtje in hun agenda hingen ze rond in de manege, bij voorkeur bij een verzorgpony of – voor de meisjes uit welgestelde milieus, een eigen paard. Ouders reden stad en land af om hen naar wedstrijden te brengen, de zomervakantie stond in het teken van ponykampen en ze verslonden tijdschriften als de ‘Penny’. En ja, hun kamer hing vol met afbeeldingen van hengsten, merries en pony’s. Hoewel het aantal paardenmeisjes volgens de officiële cijfers van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie en de overkoepelende sportbond NOC*NSF sinds de financiële crisis gestaag afneemt (een daling van zestien procent vergeleken met de cijfers van 2014), zijn paarden nog altijd bijzonder populair onder de doelgroep (meisjes van gemiddeld negen tot en met zestien jaar). Daarom worden er na genreklassiekers als ‘Black Beauty’ (1994), ‘The Horse Whisperer’ (1998) en ‘Seabiscuit’ (2003) nog altijd films voor paardenmeisjes gemaakt.

Zo werd in Duitsland de film ‘Wendy & Dixie’ (2017) uitgebracht. Met succes, want een tweede film (originele titel ‘Wendy 2: Freundschaft für immer’ (2018)) volgde een jaar later. ‘Wendy & Dixie’ is geïnspireerd door het Duitse paardenmeisjestijdschrift ‘Wendy’, dat in 1986 voor het eerst verscheen en tevens diverse (luister)boeken en een animatiereeks heeft voortgebracht. Centraal in de film staat de twaalfjarige Wendy (Jule Hermann), die ooit jeugdkampioen paardrijden was, maar na een vreselijke val niet meer op een paard of pony durft te klimmen. Na het overlijden van haar opa, gaat ze met haar ouders en oudere broer Tom (Julius Hotz) naar haar oma (Maren Kroymann), die op het platteland de oude paardenstal ‘Rosenborg’ runt. Door de komst van de moderne en gloednieuwe manege ‘St. Georg’ is het voor Wendy’s wat chaotische oma niet gemakkelijk om het hoofd boven water te houden en de eigenaresse van St. Georg, Ulrike Immhof (Nadeshda Brennicke) heeft al een bod gedaan om ‘Rosenborg’ te kopen. Sinds haar ongeluk heeft Wendy een angst voor paarden ontwikkeld. Maar de ontmoeting met een gewonde schimmel, die ontsnapt is aan slachter Röttgers (Waldemar Kobus) en sindsdien rondzwerft in de buurt van ‘Rosenborg’, heeft een magische aantrekkingskracht op haar. Ze besluit het dier Dixie te noemen en er ontwikkelt zich een bijzondere vriendschap tussen mens en dier. Maar als ze Dixie aan haar ouders laat zien, ontstaan er problemen. Haar vader (Benjamin Sadler) is bang dat ze nog een keer zo’n smak maakt, met veel ergere gevolgen, en wil het dier naar zijn rechtmatige eigenaar brengen. En Ulrike’s gemene dochter Vanessa (Henriette Morawe), die ervan droomt de paardenkampioene te worden en Wendy te verslaan, wil Dixie voor zichzelf houden en besluit het dier te kidnappen. Ook Röttgers heeft zijn zinnen gezet op Dixie, die de slachter bij zijn ontsnappingspoging invalide schopte.

Ondanks magere kritieken wist ‘Wendy & Dixie’ zo’n 611.000 mensen naar de Duitse bioscopen te trekken; daarmee is het de op twee na succesvolste Duitse film van 2017. Dit is typisch zo’n film die het vooral bij een specifieke doelgroep heel goed doet. Het verhaal is voorspelbaar en niet al te ingewikkeld. Het scenario van Carolin Hecht is wat magertjes; het hoe en waarom Wendy en Dixie zich zo tot elkaar aangetrokken voelen, wordt niet voldoende uitgewerkt en het ontbreekt aan de broodnodige spanning. Regisseur Dagmar Seume doet haar best om het flinterdunne verhaal naar het scherm te vertalen en slaagt daar redelijk in. Dankzij de innemende performance van de jonge Jule Hermann voelen we sympathie voor Wendy, en Kroymann en Hotz zorgen voor wat luchtige momentjes. Het paard Larimar, dat de rol van Dixie op zich neemt, stond al eerder voor de camera (in de soortgelijke jeugdfilm ‘Ostwind 2′ uit 2015) en wijkt qua uiterlijk wat af van de standaard-filmpaarden. Dat maakt hem des te fascinerender om naar te kijken. De omgeving (er werd gefilmd op het platteland in de deelstaat Nordrhein-Westfalen) draagt bij aan de licht-nostalgische sfeer: weg met WiFi (tot grote spijt van Wendy’s moeder en broer) en terug naar de natuur. Behoor je tot de categorie ‘paardenmeisjes’, dan zal ‘Wendy & Dixie’ je ongetwijfeld aanspreken. Voor de neutrale kijker is het even doorbijten; de film oogt prima en Wendy en en haar paard zijn innemende verschijningen, maar het verhaal is te plat en de spanning ontbreekt jammer genoeg volledig.

Bioscooprelease: 29 maart 2018
DVD-release: 3 augustus 2018