Western (2017)

Recensie Western CinemagazineRegie: Valeska Grisebach | 121 minuten | drama | Acteurs: Meinhard Neumann, Reinhardt Wetrek, Syuleyman Alilov Letifov, Veneta Fragnova, Viara Borisova, Kevin Bashev, Aliosman Deliev, Momchil Sinanov, Robert Gawellek, Jens Klein, Waldemar Zang, Detlef Schaich, Sascha Diener, Enrico Mantei, Gulzet Zyulfov, Kostadin Kerenchev, Katerina Dermendzhieva, Maria Prokopova, Ivanka Popova

Een groep Duitse arbeiders gaat een waterkrachtcentrale bouwen in een vrijwel onbewoond gedeelte van Bulgarije. Op het eerste gezicht lijkt het alsof er weinig plots zijn waarbij de titel ‘western’ minder van toepassing zijn. Valeska Grisebach bewijst met deze film echter dat de klassieke, zeer trage, western zich ook in het oostblok van Europa kan afspelen. Cowboys bestaan nog, alleen rijden ze tegenwoordig met graafmachines in plaats van paarden.

Met een speelduur van twee uur, en een plot dat zich centreert op de bouw van een nieuwe waterkrachtcentrale in de buurt van een Bulgaars dorp, kan er niet verwacht worden dat deze film boordevol actie zit. Dit is dan ook zeker niet het geval, maar een zekere spanning blijf constant aanwezig. Deze spanning komt vooral voort uit de contacten tussen de lokale bevolking en de Duitse bezoekers.

Eén van de Duitsers, hoofdpersoon Meinhard, raakt al snel bevriend met de lokale bevolking. Hij komt met handen en voeten een heel eind in de communicatie, waardoor de Bulgaarse dorpelingen hem in hun midden opnemen. Hieruit volgt een loyaliteitsconflict waar de rest van de film om zal draaien; kiest Meinhard voor zijn collega’s of voor de mensen die hem een gevoel van thuis geven?

Dit centrale conflict wordt echter ondergesneeuwd door constante nieuwe impulsen aan het verhaal. Hierdoor oogt de film op verschillende momenten ongestructureerd. Dit maakt dat het verhaal af en toe lastig te volgen is.

Niet alleen het verhaal is af en toe lastig te volgen, ook laten de karakters geregeld te wensen over. Zo weten we eigenlijk alleen van Meinhard een klein beetje zijn achtergrond, van de andere personages is dit vrijwel geheel onbekend, en vallen er slechts enkele personages te herkennen die enige vorm van een ontwikkeling doormaken.

Dit alles valt binnen het genre van een western echter redelijk te vergeven. De kijker wordt namelijk overspoeld met schitterende, uitgestrekte shots van de fabelachtige landschappen die Bulgarije rijk is. Binnen het tergend lage tempo van de film komt de mannelijkheid en de xenofobe neigingen van beide partijen sterk naar voren. Scènes waarin het zoveelste feestje wordt gevierd, krijgen op deze manier ieder hun eigen lading. De spanning, al eerder genoemd, tussen de twee partijen wordt hierdoor op schitterende wijze opgebouwd, tot een conclusie die al even verwarrend als begrijpelijk is.

Ondanks de minder uitgediepte karakters en de enigszins verwarrende verhaallijn, weet ‘Western’ de kijker bij de keel te grijpen en vanuit de eigen luie stoel naar het schitterende Bulgarije te zuigen. Grisebach levert een aangrijpende, zij het tergend trage, moderne western en bewijst dat deze filmstijl niets met geografische ligging te maken heeft. Want ook in het oosten zwerft de cowboy.

Teun van der Maas

Bioscooprelease: 21 juni 2018
DVD-release: 8 maart 2019