Wet (1995)

Regie: Bob Rafelson | 29 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Arliss Howard, Cynda Williams, Kathleen Wilhoite, John Toles-Bey, Lela Ivey, Gabrielle Taurek

De naam Bob Rafelson zal bij veel mensen niet bekend in de oren klinken. Zijn produkties als ‘Five Easy Pieces’, ‘The Postman Always Rings Twice’ en ‘Blood and Wine’ (toevallig allemaal met Jack Nicholson) echter wel. Voor die eerste ontving de regisseur zelfs twee Oscarnominaties.

In 1995 leverde Rafelson het korte filmpje ‘Wet’ af, dat in het kader van ‘Tales of Erotica’ in een collectie met gelijksoortige korte films gebundeld is. ‘Wet’ is eerder grappig dan erotisch, “de daad” wordt niet getoond (je kunt je zelfs afvragen of deze überhaupt plaats heeft gehad). Wel zien we veel van de billen van hoofdrolspeelster Cynda Williams en af en toe laat ze haar borsten zien (wel snel kijken!).

Helaas ontbreekt het aan een spannende man in de hoofdrol, want het is een nogal sullige vent die verleid wordt in de badkamerwinkel, echt zo’n prototype van een ingedutte verkoper. Wel inherent aan de plot natuurlijk, want een aantrekkelijke, meer zelfverzekerde man, was vast niet op Davida’s verzoek ingegaan. Het verhaal is belangrijker dan de erotiek in dit niemendalletje. De motieven van Davida blijven nogal onduidelijk, en dit is eigenlijk het enige dat prikkelt. Wil ze een sappig artikel voor het tijdschrift waarvoor ze freelance schrijft of heeft ze andere redenen om naakt in een showroombubbelbad te gaan zitten? Het einde is dan weer wat flauw, en hoewel niet helemaal voorspelbaar, zal geen kijker er echt verrast over zijn.