What Just Happened (2008)

Regie: Barry Levinson | 104 minuten | drama, komedie | Acteurs: Robert De Niro, Bruce Willis, Stanley Tucci, John Turturro, Kristen Stewart, Lily Rabe, Dennis Albanese, Emily Alpren, Floanne Ankah, Ari Barak, Moon Bloodgood, Lindy Booth, Felix J. Boyle, Virginia Bryant, Scott Burn, Alessandra Daniele, Cayleen Davies, Byron de Marse, Vincent De Paul, Aubrey Dickinson, Jay Ferraro, Aura Figueiredo, Jill Flint, Leslie Dawn Forsyth, Karina Friend Buck, Julia Frisoli, Massi Furlan, Steven Galarce, JR Garcia, Phil Gardiner, Logan Grove, Frank Hansen, Stacey Hicks, Marin Hinkle, Mark Ivanir, Peter Jacobson, Lu Johnson, Kalina Justice, Brandon Keener, Catherine Keener, Ayla Kell, Stefania Koszti, Kat Kramer, Laurie Lee, Dimitri Lekkos, Paul Lieber, Ron Li-Paz, Paydin LoPachin, Jacques Maroun, Kristopher Maslardzievski, Jared Morrison, Alex Norca, Ali Olomi, Sean Penn, Tom Probst, William Ragsdale, Monica Ramon, Jean-Michel Richaud, Wendy Riordan, Brent Rose, Bess Rous, Tiffany Scott, Remy K. Selma, Scott L. Treger, Sonny Vellozzi, Michael Wincott, Robin Wright, Dey Young

Dat de wereld van Hollywood bizar en vooral hectisch is, kunnen we ons allemaal wel een beetje voorstellen. Regisseur Barry Levinson wil filmliefhebbers een kijkje gunnen in het leven van een producer in Hollywood. Hij doet een poging om een satirisch verhaal neer te zetten over het leven in Tinseltown.

Het leuke aan ‘What Just Happened’ is de aanwezigheid van twee ‘grote namen’ in de filmwereld. Robert De Niro is filmproducer Ben. Bruce Willis is te zien in een verrassende rol waarmee hij waarschijnlijk niet veel moeite heeft gehad om zich in te leven; hij speelt namelijk zichzelf. Hoewel we niet anders verwachten van De Niro, moet toch gezegd worden dat hij de rol van Ben zeer goed neerzet. Gelukkig maar, want dat is het enige dat de film nog een beetje overeind houdt.

De vele echtscheidingen en andere problemen in het privé- én werkleven van de Hollywood sterren worden in deze film belachelijk gemaakt. Ben heeft kinderen bij verschillende vrouwen en iedere dag voor hij naar zijn werk gaat moet hij langs de huizen van zijn ex-vrouwen om de kinderen op te halen en naar school te brengen voor hij door kan gaan naar zijn werk. Bovendien loopt zijn huwelijk ook niet bepaald op rolletjes. Dat zijn leven wat zijn werk betreft ook niet over rozen gaat, blijkt als er bij zijn aanstaande filmproject, wat een blockbuster zou moeten worden, verschillende problemen de hoek om komen. Zo wil de regisseur het einde niet aanpassen en wil de hoofdrolspeler niets aan zijn uiterlijk veranderen. Dit is voor Ben een gewone dag in zijn dagelijkse leven. Het idee op zich is al bedoeld als grap, om Hollywood belachelijk te maken. Dit soort situaties is echter al zo normaal, dat niemand in eerste instantie zal opmerken dat het hier om sarcasme gaat.

Ook de film zelf is geen moment echt grappig of boeiend, het wordt zelfs eerder saai en vervelend om te zien hoe Ben zijn werk doet en zijn huwelijk probeert te redden. ‘What Just Happened’ schept veel verwachtingen. Ten eerste door Robert De Niro de hoofdrol te laten spelen en ten tweede door te roepen dat deze satirische comedy Hollywood een spiegel voor wil houden. De Niro maakt de verwachtingen waar, maar er is geen moment in de film dat men in Hollywood zal nadenken over hun bizarre leven en er is ook geen moment in de film dat de kijker zijn bedenkingen krijgt over Hollywood. Hollywood is nou eenmaal zoals het is, en daar zal weinig aan veranderen, en dat moeten we ook niet willen. Want wat is nou leuker dan verhalen horen over huwelijken, echtscheidingen en andere sores van de Hollywood sterren? Bovendien zijn de echte perikelen in Hollywood veel grappiger en boeiender dan deze comedy.

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 8 januari 2009