What’s Your Number (2011)

Regie: Mark Mylod | 113 minuten | komedie | Acteurs: Anna Faris, Chris Evans, Martin Freeman, Chris Pratt, Zachary Quinto, Anthony Mackie, Aziz Ansari, Thomas Lennon

Het aantal bedpartners dat iemand heeft gehad kan aanleiding zijn voor flinke ruzies tussen geliefden, maar kan ook leiden tot schaamtegevoelens – of het er nu te veel of te weinig zijn in de ogen van de persoon in kwestie. In ‘What’s Your Number?’, dat dus op het aantal seksuele partners slaat, maakt hoofdpersoon Ally Darling zich er wel heel druk om. Net nadat ze ontslagen is, leest ze in een semi-wetenschappelijk artikel in een populair vrouwenglossy dat het gemiddelde op zo’n 10.5 ligt. Een snelle rekensom leert haar dat zij op bijna het dubbele zit: negentien. Tel daarbij op dat haar aantrekkelijke en veel stabielere zusje op het punt staat in het huwelijksbootje te stappen en Ally op het daaraan voorafgaande feestje verteld wordt dat wanneer het aantal boven de twintig komt, dat de meeste vrouwen een fijn en gezond huwelijk wel op hun buik kunnen schrijven en haar besluit staat vast. Nummer twintig moet de ware zijn.

Natuurlijk weet Ally zich niet deze vol bravoure aangekondigde maatregel te houden en natuurlijk duikt zij nog diezelfde avond in beschonken toestand in bed met iemand die absoluut niet degene is met wie ze wil trouwen: notabene haar ex-baas, die haar eerder die dag heeft ontslagen. Wanneer Ally een van haar exen tegenkomt, die er momenteel stukken beter uitziet dan toen ze met hem brak, bedenkt ze zich dat er vast meer mannen zullen zijn die toen misschien niet de moeite waard bleken, maar nu wel. Ally besluit om op zoek te gaan naar al haar voorgaande vriendjes en krijgt daarbij hulp van haar aantrekkelijke overbuurman die in ruil voor zijn detectivekwaliteiten gebruik mag maken van haar appartement. Hij wil daar schuilen voor de nodige one night stands, die hij zonder uitzondering ‘s ochtends eigenlijk niet meer hoeft te zien.

Anna Faris is een prima komedienne, en ook haar girl-next-door uitstraling werkt in deze film tot haar voordeel. Maar de humor in het boek (‘What’s Your Number’ is gebaseerd op Karyn Bosnaks bestseller “Twenty Times a Lady”) was subtieler en zat ‘m meer in de bizarre situaties waarin de eerst-doen-dan-denken-hoofdpersoon zich wist te werken. De vertaling naar het witte doek is daardoor niet geheel geslaagd: de grappen zijn vaak belegen – al kan Faris best hier en daar een glimlach ontluiken bij de kijker. Wat opvalt is de ietwat vulgaire ondertoon van de grappen, zoals we die kennen uit films van Judd Apatow. Jammer genoeg lijken de scenarioschrijvers te denken dat het gebruik van ‘penis’ en ‘vagina’ al voor gegrinnik zal zorgen, want de grappen pakken hier niet altijd goed uit. In ‘Friends with Benefits’ – een soortgelijke ‘sexy romantische komedie’ zorgde de seksuele ondertoon voor veel komischere situaties.

Over sexy gesproken: Chris Evans is vrij vaak te zien met ontbloot (boven)lijf, maar dat is niet het enige plusje: Evans is charmant, heeft leuke teksten en de chemie tussen hem en zijn tegenspeelster is volop aanwezig. Het is jammer dat deze twee leuke hoofdrolspelers het met dit matige scenario moeten doen (terwijl het bronmateriaal zo veelbelovend is), want hierdoor wordt hun talent niet ten volste benut. Zo zijn de ‘social media’ toevoegingen – het gebruik van Facebook en Twitter – erg geforceerd en is het verhaal van de film te lang gerekt om echt te blijven boeien. Gelukkig dan ook dat de bijrolacteurs (waaronder Blythe Danner als Ally’s veeleisende moeder, Ari Graynor als haar zusje en de acteurs die Ally’s exen spelen) wel een positieve bijdrage aan de film leveren. Toch weet de cast, hoezeer zij ook hun best doen, het onoriginele en flauwe scenario van ‘What’s Your Number’ niet om te vormen tot een klassieker in het genre.

Bioscooprelease: 27 oktober 2011
DVD- en blu-ray-release: 8 februari 2012