What the Bleep Do We Know!? (2004)

Regie: William Arntz, Betsy Chasse, Mark Vicente | 109 minuten | drama, komedie, animatie, science fiction, documentaire | Acteurs: Marlee Matlin, Elaine Hendrix, Barry Newman, Robert Bailey Jr., John Ross Bowie, Armin Shimerman, Robert Blanche, David Albert, Marsha Clark, Eric Newsome, Dawnn Pavlonnis, Candace Perth, Ramtha, Mercedes Rose, Jeffrey Satinover, Jeff S. Dodge, Carol Stanzione, Leslie Taylor, William Tiller, Tin Tran, Tara Walker, Fred Alan Wolf, William Joseph Elk III, Evan Jacobs, Casper Van Dien

‘What the Bleep Do We Know!?’ was een klein succes in de Verenigde Staten. De film met pakkende titel is mengvorm van een verhaal, documentaire en special effects. Met teksten als Its time to get wise en discover the film that opens your eyes to new possibilities! belooft deze DVD wat. Verlichting om precies te zijn. De bekende dove actrice Marlee Matlin is iemand wiens talenten bewezen zijn. Een belangrijke kanttekening is echter dat de drie regisseurs van deze film behoren tot de Ramtha School of Enlightenment. Het woord propaganda komt bij menigeen op, alhoewel de deskundigen zich pas aan het einde voorstellen.

In het verhaal volgen we Amanda (Matlin), een gescheiden fotografe wiens leven overhoop ligt sinds haar man vreemd ging. Ze komt terecht in wat de makers van de film de kwantum dimensie noemen (hierin is alles met elkaar verbonden). Vreemde gebeurtenissen en omstandigheden leiden ertoe dat Amanda zaken anders gaat zien. Aan de hand van computeranimaties en spectaculaire (en soms hilarische) special effects wordt de kwantumfysische wereld zoals de makers deze zien uit de doeken gedaan. Amanda komt tot een diepere wijsheid. Waar ze tot nu toe slachtoffer was van omstandigheden verwordt ze de creatieve kracht van haar leven.

Het klinkt behoorlijk zweverig en dat is het ook. Hoe maakt men dergelijk materiaal (afgezien van of de kijker het er wel of niet mee eens is) toegankelijk of op zijn minst vermakelijk voor een groot publiek? Door deze zelf na te laten denken. Maar helaas is de film doorspekt met commentaar van de wetenschappers en mystici. De film roept interessante vragen op. Wat is realiteit, waarom zijn wij hier, wie of wat is God, zijn gedachten geconditioneerd? Helaas worden de antwoorden hierop door de sprekers gegeven zonder veel ruimte over te laten voor interpretatie door de kijker. Dit was vast de bedoeling van de makers, maar het wordt behoorlijk irritant wanneer deze om de haverklap inbreken om hun wijsheden te laten spuien. Nee, liever zagen we dan meer van Amanda in haar Alice-in-Wonderland queeste in plaats van de meningen van mensen die deze nimmer staven met het daadwerkelijk tonen en beschrijven van wetenschappelijke experimenten.

Het idee van conditionering van gedachten wordt wel mooi geïllustreerd middels de indianen die aanvankelijk niet in staat waren de boten van Columbus op zee te zien omdat hun hersenen het beeld niet konden plaatsen.

De spiritueel inspirerende film die What the Bleep Do We Know!? pretendeert te zijn is het niet. Met al het gepraat wordt het zelfs voor geduldige kijkers een lange zit. Matlin doet het overigens niet echt slecht als iemand in constante staat van verwondering. Graag hadden we meer verhaal om haar heen gezien. Dit soort zweverige kost moet subtiel en het liefst luchtig worden gepresenteerd. Subtiliteit ontbreekt en humor ziet hier op de verkeerde plaatsen.

De film besluit dat een ieder een God is met scheppende kracht, middels gedachten kan hij of zij alles te creëren en er tegelijkertijd aan dit proces plezier beleven. Hiervan uitgaande zal het gros van de kijkers zijn gedachten gebruiken om deze film te veranderen in iets dat meer plezier oplevert.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 12 mei 2005