What the Bleep?!-Down the Rabbit Hole (2006)

Regie: Mark Vincente, Betsy Chase,  William Arntz | 156 minuten | animatie, documentaire | Acteurs: Marlee Matlin, Barry Newman, Elaine Hendrix, Armin Shimerman, Robert Bailey, Jr., John Ross Bowie

Wat een verademing en verbetering is ‘What the Bleep!?-Down the Rabbit Hole’ (2006) ten opzichte van het origineel uit 2004. In de tussentijd hebben de makers blijkbaar de beste manier gevonden om ongeveer dezelfde inhoud aan de kijker te presenteren. Aangeraden wordt dan ook om ‘What the Bleep Do We Know!?’ (2004) over te slaan en rechtstreeks ‘The Rabbit Hole’ in te duiken. Met een pakkende intro over het conflict religie versus wetenschap en een mogelijke beëindiging ervan opent deze ‘eye opener’ van een documentaire zich. Daarna volgen er interviews rap afgewisseld met gave animaties en Amanda’s belevingen ter ondersteuning.

Ditmaal zijn de interviews veel luchtiger, speelser en met meerdere geleerden. Er is gekozen voor mooie achtergronden voor de interviews. De materie wordt in deze film ook zeer begrijpbaar en onderbouwd gepresenteerd met veel humor en regelmatig een link naar de alledaagse werkelijkheid. Hierdoor wordt het verhaal van deeltjes, dimensies, bewustzijn, gedachten, waarneming, elektronen, neuronen, peptiden, receptoren, mediteren, menselijke beïnvloeding, emotionele verslavingen enz. interessant, overtuigend en vermakelijk. De grappige visuele effecten en animaties met o.a. Dr. Quantum (een stripheld uit de kwantumfysische wereld) doen hier vooral veel goed. De nieuwe extra animatie waarin Dr. Quantum een aanvankelijk angstige cirkel de derde dimensie laat ontdekken is erg sprekend.

De eerste documentaire kwam vooral over als zweverige prietpraat van mensen die zichzelf veel te serieus nemen. Deze film maakt dit dubbel en dwars goed door experts erbij te nemen die niet vies zijn van enige zelfspot (zie het einde wanneer hun namen in beeld komen). Zij weten ook praktische voorbeelden te gebruiken en om de juiste vervolgvragen te stellen als ware zij de kijker. Het is vooral interessant wanneer het onderwerp verslaving aan bod komt.

‘What the Bleep!?-Down the Rabbit Hole’ blijft altijd dicht bij de kijker en probeert deze echt aan het nadenken te krijgen zonder belangrijke denkstappen over te slaan. Hierdoor wordt het selecte groepje kijkers dat de eerste film kon waarderen verbreed naar een grote groep kijkers. Velen van hen zullen geïnspireerd zijn na het kijken van de film en wellicht ook het gevoel hebben om een beter mens te willen zijn. Spirituele of wetenschappelijke aanleg is niet per se nodig als kijker, deze mag zelf bepalen hoe ver ‘down the rabbit hole’ hij wil gaan. Maar men moet wel een beetje open staan voor het onderwerp zelfontplooiing. Een minpuntje is dat de documentaire te lang doorgaat, twee uur was ruim voldoende geweest. Ook jammer dat er bij menselijk beïnvloeding vanuit het individu wordt uitgegaan en niet vanuit de maatschappij (interferentie patronen worden maar kort behandeld). Maar door de goed geplaatste humor (van de geïnterviewden) en coole animaties in en rondom de moeilijke stof heeft ‘What the Bleep!?-Down the Rabbit Hole’ (2006) een unieke charme gekregen en een speciaal plekje in filmgeschiedenis.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 24 mei 2006