What Will People Say – Hva vil folk si (2017)

Recensie What Will People Say CinemagazineRegie: Iram Haq | 106 minuten | drama | Acteurs: Maria Mozhdah, Adil Hussain, Ekavali Khanna, Rohit Saraf, Ali Arfan, Sheeba Chaddha, Lalit Parimoo, Nokokure Dahl, Isak Lie Harr, Maria Bock, Sara Khorami, Jannat Zubair Rahmani, Freddy Singh, Trine Wiggen

Met ‘What Will People Say’ heeft regisseur Iram Haq haar eigen ervaringen als kind vertaald in een filmscript. Het karakter wat ze losjes op zichzelf heeft gebaseerd draagt de naam Nisha (Maria Mozhdah). De 16-jarige Pakistaanse woont met haar gezin in Noorwegen. Thuis is ze de perfecte Islamitische dochter, maar buitenshuis is ze een typische rebelse Westerse puber. Als ze op een avond door haar vader gesnapt wordt met een blanke jongen op haar kamer, gaat haar vader door het lint. Hij kidnapt haar naar Pakistan waar ze bij familie “heropgevoed” moet worden. Totaal vervreemd en moeite om na de acties van haar vader iemand te vertrouwen moet ze zich een houding zien te geven in noodlottige situaties.

‘What Will People Say’ schijnt een licht op problemen die voor de Westerse cultuur maar moeilijk voorstelbaar kunnen zijn. Maar de film maakt dit door realistisch spel (in het bijzonder van Mozhdah) en een script waar een noodzaak onder zit erg gemakkelijk invoelbaar. Het is zelfs zo dat het niet gek is als je als publiek met een steen in je maag zit. De film is erg realistisch en emotioneel. Zeker als de cultuur je vreemd is kun je met een enorm haatgevoel kijken naar de vader van Nisha (Adil Hussain) en de cultuur waar hij voor staat. Natuurlijk weet je ook dat hij als vader het beste met zijn dochter voor heeft. En dat hij handelt uit zijn eigen overtuigingen en opvoeding. Alle vragen die ‘What Will People Say’ onuitgesproken laat, schieten door je hoofd en er kan na het zien van deze film dan ook een flinke discussie worden gevoerd.

Wat ‘What Will People Say’ ook nog een sterk staaltje vakmanschap maakt zijn de vele stiltes en mooie camerahoeken om die stiltes met mooie blikken op te vullen. Het script is niet volledig dichtgetimmerd met tekst. Dit maakt dat je als publiek enkele gedachtes van de personages zelf in kunt vullen. De leus “less is more” wordt dan ook weer eens bewezen in deze film. Toch zijn de intenties en de plot ten alle tijden geheel duidelijk.

‘What Will People Say’ is een zeer aangrijpende en realistische film. Je voelt het belang van de filmmaker en dit geeft de film nog een extra laag urgentie. Voor sommige kijkers kan dit misschien wat zwaar zijn om twee uur naar te kijken. Maar het is zeker een belangrijke film om te zien en na afloop flink te discussiëren over alle vragen en emoties die het oproept.

Marit Golstein

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 20 september 2018