What Women Want (2000)

Regie: Nancy Meyers | 127 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Mel Gibson, Helen Hunt, Marisa Tomei, Alan Alda, Ashley Johnson, Mark Feuerstein, Lauren Holly, Delta Burke, Valerie Perrine, Judy Greer, Sarah Paulson, Ana Gasteyer, Lisa Edelstein, Loretta Devine, Diana-Maria Riva

‘Het is een fantastisch gevoel, maar ik ga geen halsbrekende toeren uithalen om nóg een Oscar te winnen’, aldus Mel Gibson enkele jaren nadat hij als regisseur en producent bij The Academy had gescoord met zijn Schotse heldenepos ‘Braveheart’ (1995). Feit is echter dat de Australische acteur maar voor weinig terugdeinst. Als actieheld in onder meer ‘Mad Max’ (1979), ‘The Patriot’ (2000) en de ‘Lethal Weapon’-reeks heeft hij de wereld al meningmaal van de ondergang weten te redden. Dat hij ook niet te beroerd is om zijn vrouwelijke kanten te tonen, zien we in de romantische komedie ‘What Women Want’ (2000), waarin we de masculiene Mel zijn benen zien scheren en zelfs even in panty’s rond zien lopen. In die film probeert hij door te dringen tot de gedachtewereld van vrouwen, maar of hij dat ook voor elkaar krijgt… Gibson in een persconferentie naar aanleiding van ‘What Women Want’: “Ik snap nog steeds weinig van ze.”

Gibson speel Nick Marshall, een gelikte charmeur met een zwak voor Sinatra. Hij windt iedere vrouw met speels gemak om zijn vinger, maar laat ze net zo gemakkelijk als een baksteen vallen. Van zijn egoïstische houding is hij zich niet bewust. Nick vindt zichzelf geweldig en gaat ervan uit dat iedereen in zijn omgeving dat ook vindt. Nick snapt dan ook niets van zijn venijnige ex-vrouw en zijn haatdragende dochter. Hij werkt op een reclamebureau, waar hij een belangrijke promotie in het vooruitzicht heeft. Althans, dat denkt hij. Het tegendeel blijkt namelijk het geval. Zijn bedrijf neemt namelijk Darcy McGuire (Helen Hunt) voor de functie in dienst. Onderzoek heeft uitgewezen dat de belangrijkste doelgroep voor adverteerders bestaat uit vrouwen en het bedrijf is van mening dat een vrouw op de desbetreffende post de campagnes enkel ten goede kan komen. Nick voelt zich – uiteraard – in zijn mannelijkheid aangetast, wil zich niet gewonnen geven en leeft zich hierdoor volledig uit in een opdracht die hij van Darcy heeft meegekregen. Dat gaat echter volledig mis en Nick maakt een lelijke val waardoor hij zijn bewustzijn verliest. Wanneer hij de volgende dag bijkomt, is hij plotsklaps in staat de gedachten van vrouwen te kunnen lezen. In eerste instantie schrikt hij van deze nieuwe gave, maar al snel ziet hij er de voordelen van in. Hij gebruikt zijn gave tegen Darcy, maar als hij zich steeds meer in haar persoonlijkheid gaat verdiepen en geleidelijk aan verliefd op haar wordt, gaat hij zich hier toch schuldig over voelen.

‘What Women Want’ voldoet aan alle standaard clichés die je in een romantische komedie mag verwachten; charme en humor worden vermengd met niet altijd even geloofwaardige plotwendingen en de avonturen lopen – uiteraard altijd goed af. Regisseur Nancy Meyers – bekend van soortgelijk luchtig werk als ‘Private Benjamin’ (1980), ‘Father of the Bride’ (1991) en ‘The Parent Trap’ (1998) – speelde het slim door box office-kanonnen Mel Gibson en Helen Hunt aan te trekken en zij leveren degelijk maar geen spectaculair werk af. Gibson als lompe rokkenjager is natuurlijk prima gecast, maar Helen Hunt, die Darcy speelt, haalt nooit haar niveau van ‘As Good As It Gets’. Bijrolletjes van onder anderen Marisa Tomei, Alan Alda en Bette Midler zijn aardig maar niet gedenkwaardig. Zoals eigenlijk de hele film aardig is maar niet beklijft. Daar is de plot te dun en te clichématig voor. De verschillen tussen mannen en vrouwen worden aan het begin van de film erg zwart-wit neergezet, om vervolgens aan het eind geheel te worden weggepoetst. Maar hoe je het ook wendt of keert, mannen en vrouwen zijn twee totaal verschillende wezens. Daar verandert het feit dat Mel Gibson ineens precies weet wat vrouwen denken helemaal niets aan.

‘What Women Want’ is niet alleen luchtig maar ook vluchtig vermaak. Wanneer je de film hebt gezien ben je hem ook snel weer vergeten.

Bioscooprelease: 8 februari 2001